شنبه 07 مهر 1403 - 10:56

کد خبر 292037

دوشنبه 06 آذر 1402 - 10:11:00


لاهوتی: اینقدر قوه مقننه غرق در قانون گذاری است که بحث نظارت را کنار گذاشته‌اند


منیبان/ نماینده ادوار مجلس گفت: من در مجلس قبل پیشنهاد کردم که به جای این همه تولید قانون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ۱۳ بسته پیشنهادی برای اصلاح قوانین ارائه کنیم.

مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس، که به برای حضور در انتخابات مجلس تایید صلاحیت شده است، در خصوص مصوبات جنجالی اخیر نمایندگان در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه نظیر میزان افزایش حقوق کارمندان و دریافت یورو از مسافران گفت: قوه مقننه مسیر حرکت قوای دیگر را ریل گذاری می‌کند؛ یک نفر که از در خانه بیرون می‌آید از صبح تا شب به هر کجا مراجعه می‌کند درگیر مصوبات مجلس است. قوه مقننه همه چهارچوب‌های زندگی مردم را می‌چیند، بنابراین قوه مقننه را نباید ساده گرفت. حضرت امام وقتی می‌گفتند «مجلس در راس امور است» به خاطر همین ریل گذاری است.
 
او در ادامه افزود: برنامه هفتم توسعه مسیر ۵ سال آینده کشور را مشخص می‌کند. ۱۵ آذرماه دولت باید لایحه بودجه را ارائه و هزینه‌های کشور را اعلام کند. این هزینه باید با دقت قوه مقننه تصویب شود. در ابعاد نظارت هم مجلس می‌تواند سوال کند، تذکر دهد، اعمال ماده ۳۴ داشته باشد و وزیر را استیضاح کند. حتی رئیس جمهور در قانون پیش بینی شده که قابل استیضاح است. نظام ما یک نظام مردم سالار است و محور این حرکت مردم هستند.

او در ادامه درباره فشار برنامه هفتم توسعه به مردم به جهت تامین بودجه اظهار کرد: من وارد تحلیل برنامه هفتم نمی‌شوم، چون تحلیل برنامه هفتم باید با مولفه‌های بسیاری تحلیل شود. از ۱۸۶ کشور دنیا چند کشور هستند که تورم دو رقمی دارند دولت باید تلاش کند که با هر ابزاری تورم را کاهش دهد. در برنامه هفتم پیش بینی شده که ما باید به نرخ رشد ۸ درصدی برسیم این هدف خوب است. الان قانون می‌گوید افزایش حقوق باید بر مبنا تورم باشد آنچه امروز در سطح جامعه وجود دارد توسط دو رقمی است که به مردم ضربه زده است و حقوق‌ها نیز ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. در کشور‌های منطقه رشد اقتصادی بالای ۵ درصد بوده و تورم نیز تک رقمی شده است. این مسائل باید ریشه‌ای حل شود.

لاهوتی در رابطه با انتخاباتی شدن رفتار نمایندگان اظهار کرد: من نمی‌توانم درباره رفتار نمایندگان اظهار نظر کنم یا اینکه تایید کنم مجلس، فضای انتخاباتی به خود گرفته است. باید یک تحول در نظام اداره قوه مقننه صورت بگیرد یک تحول در خود دولت و یکی در قوه مقننه. در دولت باید بحث آمایش سرزمین که بعد از انقلاب همیشه حرف آن را زدیم بالاخره انجام شود. باید آمایش سرزمین در کشور صورت بگیرد و مهم‌ترین خلاء قوه مجریه همین مسئله است.

لاهوتی گفت: در هیچ کجای دنیا این حجم تولید قانون نداریم و در همه مجالس هم این رفتار را داشته ایم. من در مجلس قبل پیشنهاد کردم که به جای این همه تولید قانون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ۱۳ بسته پیشنهادی برای اصلاح قوانین ارائه کنیم. این حجم قانون گذاری باید مدیریت شود. مجلس باید از ابزار نظارتی بیشتر استفاده کند. اینقدر قوه مقننه غرق در قانون گذاری است که بحث نظارت را کنار گذاشته‌اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط