شنبه 28 مهر 1403 - 14:03

کد خبر 295618

پنج‌شنبه 09 آذر 1402 - 09:46:59


علت خواب رفتن دست چیست؟


بهداشت نیوز/ حتماً این تجربه را داشته‌اید که به‌طور مثال، برای تماشای فیلم، مدتی دست را زیر سر بگذارید و بعد از مدتی، احساس گزگز یا سوزش در آن داشته باشید. این عارضه، خواب‌رفتن دست است.
 در موارد نادر، گزگز دست‌ها می‌تواند به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند آسیب عصبی باشد؛ اما برای شناسایی آن، باید علائم دیگر هر بیماری را هم بدانید. دلایل بروز آن بسیار گسترده هستند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قرار گرفتن دست برای مدت طولانی در یک موقعیت
 این عارضه، اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که دست‌ها یا انگشتان خود را برای مدت طولانی در یک موقعیت نگه دارید یا برای مدت طولانی به این اندام خود فشار وارد کنید. به‌طور مثال، استراحت شبانه در یک موقعیت و بدون تکان‌خوردن، علت خواب رفتن دست و پا در خواب است. اغلب با کمی انتظار برای ازسرگیری جریان خون در اندام، این احساس ناراحت‌کننده برطرف می‌شود. 

نوروپاتی دیابتی 
یک نوع آسیب عصبی‌ست که دست و پای افراد مبتلا به دیابت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. معمولاً با احساس سوزن‌سوزن‌شدن در نوک انگشتان شروع می‌شود که می‌تواند تا بازوها هم بالا برود. افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون بالاتری در بدن خود دارند. این امر باعث می‌شود اعصاب آسیب ببینند و ورود اکسیژن به اندام از طریق جریان خون، محدود شود. در نتیجه، آسیب به عصب، علت خواب رفتن دست است. سایر علائم نوروپاتی دیابتی عبارتند از:

تکرر ادرار؛
بی‌حسی در اندام‌ها؛
ضعف عضلانی؛
 دردهای تیز و ضربان‌دار در بدن.
سندرم تونل کارپال 
هنگامی‌ که فشار بیش‌ از‌ حدی به عصب وارد می‌شود، می‌تواند احساس سوزن‌سوزن‌شدن یا احساس درد در قسمتی از بدن را به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است باعث احساس بی‌حسی در دست یا پا شود. عصب فشرده‌شده در مچ دست، سندرم تونل کارپال نامیده می‌شود و تا 6 درصد از بزرگسالان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
افراد مبتلا به عارضه تونل کارپال ممکن است متوجه ضعف در اندام‌های خود هم شوند. به‌طور مثال، افراد راست‌دستی که مدام در حال تایپ یا کار با کامپیوتر هستند، عصب دست خود را تحت‌فشار قرار می‌دهند و علت خواب رفتن دست راست در آن‌ها شاید همین امر باشد. با استراحت‌دادن به دست‌ها و پاها، استفاده از ابزارهای کامپیوتری مناسب همچون ماوس و کیبورد استاندارد و ماساژ ملایم ناحیه خواب‌رفته، اعصاب تحت‌فشار آرام خواهند شد.

کمبود ویتامین 
ویتامین‌ها نقش حیاتی در حفظ سلامت بدن و سیستم عصبی دارند. کمبود آن‌ها می‌تواند باعث گزگز دست شود. در واقع، اعصاب دست برای عملکرد صحیح به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. سطح پایین ویتامین B1 ،B6 ،B12 و فولات در خون، می‌تواند علت خواب رفتن انگشتان دست باشد که احساس سوزن‌سوزن‌شدن و تعریق در دست‌ها، انگشتان دست و پاها را هم به دنبال دارد. 

نارسایی کلیه 
وظیفه اصلی کلیه، پاک‌سازی بدن و خون از سموم است. اگر کلیه شما این کار را انجام ندهد، ضایعات متابولیک می‌توانند در جریان خون جمع شوند و باعث آسیب به اعصاب شوند. این امر می‌تواند منجر به ضعف، بی‌حسی و احساس سوزن‌سوزن‌شدن شود و علت خواب رفتن دست وپا باشد. دیگر علائم نارسایی کلیه عبارتند از: 

خستگی؛ 
ضعف؛
تغییر در دفعات و رنگ ادرار.
تورم بارداری 
علت خواب رفتن دست در خواب یا بیداری، گاهی ارتباط مستقیم با شرایط یک فرد دارد. یکی از عواملی که باعث بروز آن می‌شود، بارداری‌ است. بسیاری از زنان در طول دوران بارداری خود، به‌خصوص در سه‌ماهه سوم، در دستان خود احساس سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و درد می‌کنند. با متورم‌ شدن بدن در بارداری، فشار بیشتری به اندام‌ها و ماهیچه‌ها وارد می‌شود که جریان خون در دست‌ها و پاها را محدود می‌کند. اغلب انجام تمرینات کششی، این مشکل را حل می‌کند.

عوارض جانبی برخی داروها
گاهی مصرف برخی از داروها و عوارض جانبی که به همراه دارند، علت خواب رفتن دست است. اغلب پس از اتمام دوره مصرف دارو، بدن رو به بهبودی می‌رود و این عارضه دیگر تجربه نخواهد شد. اگر عوارض جانبی برای مدت طولانی ادامه داشتند یا زندگی را مختل کردند، باید با پزشک متخصص تماس گرفت. گاهی تغییر دوز یا نوع دارو به کاهش خواب‌رفتگی کمک می‌کند.

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی
برخی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، می‌توانند باعث التهاب یا آسیب به عصب دست شوند. این نکته می‌تواند منجر به احساس خواب‌رفتگی در دست‌ها و پاها شود. برخی از عفونت‌هایی که می‌توانند این علامت را نشان دهند عبارتند از: 

بیماری لایم؛
اچ‌آی‌وی؛
ویروس نیل غربی (WNV)؛
کووید 19؛
سیتومگالوویروس (CMV)؛
هپاتیت B و C؛
بیماری هانسن (جذام)؛
زونا. 
 
 

 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط