شنبه 28 مهر 1403 - 03:00

کد خبر 304961

دوشنبه 20 آذر 1402 - 12:30:00


6 دلیلی که چربی موها شما را کلافه کرده


خراسان/ پوست سر ما برای حفظ رطوبت خود و محافظت از موها مقدار مشخصی چربی تولید می کند تا به این روش یک سد محافظتی نازک در برابر محیط اطراف ایجاد کند، اما چربی اضافه ممکن است باعث ناراحتی هایی شود، از کاهش حجم موها و کدر کردن آن ها گرفته تا حساس کردن پوست سر و ایجاد شوره سر. اما خوشبختانه اگر دلیل این چربی اضافه را پیدا کنید، می توانید آن را تحت کنترل درآورید. در ادامه با دلایل مختلف زود چرب شدن موها آشنا خواهیم شد.
  
۱- موهایتان را سفت و محکم می‌بندید
 موها با این کار که به دم اسبی معروف است، شاید مرتب به نظر برسد، اما این مدل  باعث انباشته شدن چربی در زیر موها و ریشه  آن ها می شود. مدل موهای یک‌دست و محکم به محصولات آرایشی زیادی نیاز دارد که موها را صاف و سنگین می کند، امری که سبب می شود موها سریع تر چرب شود.

۲- موهایتان را با آب سرد آبکشی نمی‌کنید
 آب داغ برای باز شدن منافذ و کوتیکول‌های مو و پاک شدن آلودگی‌ها بسیار عالی است، اما ممکن است به موها آسیب بزند، چون چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و ممکن است باعث خشکی شدید کف سر شود، امری که به ایجاد شوره سر و تولید بیش از اندازه  چربی می‌انجامد. 

۳- از محصولات موی نامناسبی استفاده می‌کنید
 کارشناسان توصیه می‌کنند در استفاده از محصولاتی که عنوان «قوی» دارند با احتیاط عمل کنید، چون این محصولات ممکن است موها را سنگین کنند و حجم آن‌ها را بگیرند. این محصولات می‌توانند یک لایه نازک روی موها ایجاد کنند که در صورت کم حجم بودن موها یا چرب بودن پوست سر، باعث می‌شود موها چرب‌تر به‌نظر برسد. 

4- زیاد موها را شانه می‌کنید
شانه کردن زیاد موها هم در اغلب موارد بیشتر مضر است تا مفید. شانه کردن مداوم موها باعث پخش چربی پوست سر به سرتاسر موها  
می شود در نتیجه موها کمتر حجیم و تمیز به نظر می رسد.

5- استرس دارید
اضطراب باعث می‌شود بدن کورتیزول یا همان اضطراب بیشتری تولید کند. این هورمون پوست را تحریک می‌کند تا چربی بیشتری تولید کند و در نتیجه، موها هم ظاهر چربی پیدا می‌کند و هم واقعاً چرب می شود. 

6- خیلی موها را می‌شویید
  روی پوست سر ما میلیاردها باکتری مفید زندگی می‌کند که باعث می‌شود پوست سر از pH سالمی برخوردار باشد. به‌همین دلیل، زود به زود شستن موها ممکن است باعث برهم خوردن این تعادل ظریف و شکننده شود و موجب شود غدد چربی فعالیت بیشتری پیدا کنند، به‌خصوص اگر از محصولات موی نامناسبی هم استفاده کنید. سعی کنید به تدریج تعداد فاصله میان دفعات شست‌وشوی موهای‌تان را بیشتر و بیشتر کنید و از شامپوهایی هم استفاده کنید که پوست سر را خیلی خشک نمی‌کنند. کارشناسان توصیه می کنید به محل زندگی خود و مشکلات موهایتان توجه کنید. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط