دوشنبه 02 مهر 1403 - 14:46

کد خبر 30766

جمعه 01 اردیبهشت 1402 - 14:59:00


دانش آموزان یک مدرسه با قلک‌های خود مادران زندانی را آزاد کردند


ایرنا/ دانش آموزان یک مدرسه در شیراز امروز جمعه یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ همزمان با آخرین روز ماه مبارک رمضان قلک‌های عیدی خود را شکستند و مادران زندانی را از حصار آزاد کرده تا گرما بخش زندگی هم کلاسی‌شان باشد و پویش "قلک هایمان کولاک می‌کند" را نیز به راه انداختند.

روزهای آخر سال ۱۴۰۱ مسئولان مدرسه دبستان میعاد امام رضا(ع) در شیراز متوجه شدند که مادر یکی از دانش آموزان که سرپرست خانواده است به ناگزیر برای تامین مایحتاج زندگی خود و فرزندانش،فعالیت خرد اقتصادی به راه انداخته و به دلیل اینکه تمکن مالی چندانی نداشته مجبور به اخذ تسهیلات و وام بوده اما به دلیل کم تجربگی و شرایط سخت اقتصادی کنونی و رشد تورم مقروض و بدهکار و در نهایت در حصار زندان گرفتار شد و کودکانش نیز بی سرپرست به مراکز نگهداری و بهزیستی تحویل داده شده و با این رخداد غیرعمد عملا کیان این خانواده از هم پاشیده است.

ورود این مادران به زندان قطعا آسیب های زیادی را به دنبال دارد که گریبان خود و خانواده آنها را می گیرد.

دانش آموزان دبستان میعاد امام رضا(ع) تصمیم به تهیه قلک هایی یک دست گرفته که ایام نوروز امسال عیدی هایشان را برای کاری بسیار بزرگتر از جثه کودکانه شان کنار بگذراند و از رویاهای کودکی شان دست بکشند تا زندگی ببخشند.

دانش آموزان این مدرسه جمعه یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ گردهم جمع شدند تا با هم قلک‌هایشان را بشکنند و نه تنها این مادر دانش آموز را از بند برهانند بلکه یک مادر دیگر را نیز به کانون خانواده برگردانند.

این دانش آموزان نیت کرده اند که تا پایان سال جاری ۴ مادر زندانی دیگر را از بند برهانند.

اقدام بزرگ این کودکان خارج از ابعاد تربیتی آینده سازان این مرز و بوم نیست و در فرآیند این کار بزرگ و درگیر شدن با زوایای مختلف آن ازجمله خرید قلک، نقاشی و رنگ آمیزی آن، دل کندن از عیدی هایشان و درگیر کردن خانواده برای کار خیری جمعی برای رقم زدن اقدامی بزرگ قطعا دستاوردهای تربیتی در پی دارد که جدای از اهداف خداپسندانه این نوع اقدامات نوع دوستانه است.

جای مادر در زندان نیست

معاون قضایی دادگستری استان فارس در حاشیه برنامه شکستن قلک های دانش آموزان این مدرسه گفت: موضوع زندانی شدن افراد خصوصا زندانی شدن مادرانی که فرزند کودک و خردسال دارند مساله بسیار ناراحت کننده ای است.

علی مومن حسین پور افزود: در زندانهای استان فارس مادرانی هستند که کودک شیرخوار دارند و ناخواسته این کودکان نیز در زندان بزرگ می شوند که این امری ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: یکسری مادران سرپرست خانواده و مجبور به کار بیرون از منزل هستند و به واسطه نداشتن تجربه و ...بدهکار شده و گرفتار میله های زندان می شوند که این گرفتاری نه تنها برای خود آنها است بلکه خانواده و فرزندان را نیز گرفتار می کند.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان اینکه سالانه یک الی دوبار مراسم گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار می شود گفت: این نوع اقدامات باید در سطح جامعه خصوصا برای آزادی مادران گسترش یابد ،در حال حاضر مادرانی هستند که بیش از ۱۰ سال به خاطر بدهی در زندان به سر می برند و در این مدت کودکان آنها با انواع مشکلات و آسیب ها روبه رو بوده اند.

وی ادامه داد: کار نیک اندیشانه دانش آموزان مدرسه میعاد امام رضا(ع) شیراز می تواند به سایر مدارس ، ادارات و ارگان ها تسری پیدا کند تا زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بیشتری فراهم آید که اجبار جامعه باعث گرفتاری آنها و خانواده شان شده است.

قلک هایمان کولاک می کند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در این آیین گفت: پویش قلک‌هایمان کولاک می کند امروز از این مدرسه در شیراز آغاز شده و قطعا در آینده باعث گرمابخشی به کانون خانواده های بیشتری خواهد شد.

علیرضا شادباش افزود: کمک به هم نوع جز وظایف اسلامی و انسانی همه مردم جامعه است.

مهدی ترکی،رئیس مدرسه میعاد امام رضا(ع) نیز در این مراسم اعلام کرد که این رخداد بزرگ که در این مجموعه تربیتی و آموزشی آغاز شده قطعا تداوم پیدا خواهد کرد و هدف گذاری شده که تا پایان سال جاری ۴ مادر زندانی دیگر رها سازی شود.

او ادامه داد: دانش آموزان در این فرآیند نوع دوستی و کمک به هم نوع را که یکی از مهمترین ارکان اصول دینی و انسانی است در عمل می آموزند.

بنی آدم اعضای یکدیگرند...

بعد از سخنرانی کوتاه مسئولان قلک هایی به آنها داده شد که این پویش به خارج از مدرسه میعاد امام رضا(ع) راه پیدا کند و سایرین نیز به آن بپیوندند تا مادران و زندانیان جرائم غیرعمد دیگر نیز از بند حصار پولادی رها و به آغوش گرم خانواده بازگردند.

در ادامه این مراسم یکی از دانش آموزان به نمایندگی از دیگر آنها میثاق نامه ای خواند که براساس آن این محصلان کوتاه قامت اعلام کردند که در این مسیر ادامه راه خواهند داد و این عمل آنها نشان از آن دارد که برخلاف قامتشان کارهای بزرگی از آنها ساخته است.

در پایان این دانش آموزان قلک های خود را شکستند و پول آن را برای آزادی ۲ مادر زندانی اهداء کردند و در نخستین روز اردیبهشت‌ماه که قرین و همنیشن نام سعدی شیرازی است؛ این شعر شعر سعدی را که می گوید بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش زیک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی غمی ، نشاید که نامت نهند آدمی... را در عمل معنا بخشیدند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط