جمعه 30 شهریور 1403 - 01:50

کد خبر 3178

شنبه 05 فروردین 1402 - 14:00:00


سال نو در کهکشان


بیگ بنگ/ ‌نو شدن طبیعت و آغاز بهار را به همراهان بیگ بنگ تبریک می‌گوییم، امیدواریم سال خوبی داشته باشید و همواره موفق و پیروز باشید. و از همه مهمتر سالی باشد با آگاهی، پژوهش علمی، یادگیری، آموزش، فروتنی و مهربانی برای ساختن جهانی بهتر و آزاد...
‌‌
علاوه بر چرخش زمین به دور خورشید که در طی یک سال رخ می‌دهد. خورشید ما نیز ثابت نیست و با سرعتی حدود ۲۳۰ کیلومتر بر ثانیه به دور سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری می‌چرخد. یک دور چرخش کامل خورشید به دور مرکز کهکشان حدود ۲۳۰ میلیون سال طول خواهد کشید که به آن سال کهکشانی گفته می‌شود. درست مانند زمین که به دور خورشید و خورشید که به دور مرکز راه شیری می‌چرخد، کهکشان راه شیری نیز در کیهان با سرعت فوق‌العاده‌ای حرکت می‌کند.
‌‌‌‌‌‌
راه شیری همراه با همسایگان مجاور خود مانند کهکشان آندرومدا و تعدادی از کهکشان‌های کوچکتر با سرعت حدود دو میلیون کیلومتر بر ساعت (معادل ۶۳۰ کیلومتر بر ثانیه) در حال حرکت به سمت جاذب بزرگ یا جاذب شپلی هستند.

اکنون محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کهکشان راه شیری علاوه بر کششی که از سوی جاذب شپلی دریافت می‌کند، با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه به سمت کهکشان آندرومدا در حرکت است.

‌ پرسشی که باقی می‌ماند این است که چرا ما به این اندازه سریع در حرکت هستیم؟ چه چیزی در آن دور دست ما را بسوی خود می‌کشد؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط