یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 18:02

کد خبر 34116

سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402 - 10:15:00


مناظره داغ دو اقتصاددان؛ غنی نژاد: نظام اقتصادی ما سرمایه‌داری رفاقتی و سیاسی است


تسنیم/در یک مناظره اقتصادی میان اساتید مطرح اقتصاد، در حالی که دکتر درخشان اعلام کرد طرفدار سیاست های اقتصادی بر اساس مبنای اسلام هست یعنی بانک مرکزی باید اسلامی عمل کند، موسی غنی نژاد تاکید کرد، اقتصاد ایران سرمایه داری است اما نه از نوع رقابتی.

شب گذشته مناظره ای بین آقایان دکتر درخشان و  دکتر غنی نژاد از اساتید مطرح اقتصاد ایران در برنامه جهان آرا برگزار شد. غنی نژاد از فارغ التحصیلان دانشگاه سوربن و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت بوده است، وی به عنوان استاد مدعو در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف نیز حضور داشته است. دکتر مسعود درخشان نیز از فارغ التحصیلان مدرسه اقتصاد لندن است که هم اکنون به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول تدریس است. همچنین از وی به عنوان موسس رشته معارف اسلامی و اقتصاد در دانشگاه امام صادق نام برده می شود.

معمولا دکتر غنی نژاد را به طرفداری از اقتصاد آزاد و مکتب اتریش می شناسند، این در حالیست که دکتر درخشان در زمره اقتصاددانانی است که ازورود دولت  برای تنظیم بازار بر  اساس آموزه های اسلامی  دفاع می کند.
 دکتر غنی نژاد در این برنامه تاکید دارد: نظام بازار ، نظام مبتنی بر مبادله داوطلبانه است . اصل اول در نظام بازار آزادی در تصمیم گیری است. در نظام بازار فرد آزادانه انتخاب می کنند و انتخابش بر اساس حقیقت و ارزش است.


در مقابل دکتر درخشان معتقد است چیزی به نام نظام بازار نداریم. آنچه گفته شده نهاد بازار است. نهاد با نظام متفاوت است. نظام یک سیستم است در حالی که نهاد اینگونه نیست. پس نمی توان گفت نظام بازار باید گفت نهاد بازار که در این صورت نتایج متفاوتی خواهیم داشت.

در ادامه مهمترین بخشهای این مناظره مهم اقتصادی قابل مشاهده است.
مسعود درخشان: در ساختار های اقتصاد ایران تحولی به وجود نمی آید چراکه روحیه انقلابی بین مسئولان ما وجود ندارد. من طرفدار سیاست های اقتصادی بر اساس مبنای اسلام هستم یعنی سازمان برنامه ما و بانک مرکزی ما باید اسلامی عمل کند. عامل اصلی مشکلات کشور نیز در حال حاضر تعدد بانک هاست، بایستی همه این بانک ها در یک بانک ادغام شوند.

موسی غنی نژاد: اتفاقا اقتصاد ایران سرمایه داری است اما نه از نوع رقابتی. آنچه ما در ایران مشاهده می کنیم از نوع سرمایه داری رفاقتی است و علت مشکلات کنونی کشور هم همین موضوع است. ریشه این امر را هم باید در قانون اساسی جست و جو کرد که کاملا متأثر از جریان چپ در ابتدای انقلاب نوشته شده است. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط