شنبه 31 شهریور 1403 - 15:14

کد خبر 34385

سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402 - 20:01:00


تست تصادف خودروی «ری‌را» در اسپانیا


بیت‌ران/ ری‌را ایران خودرو در اسپانیا انجام شده و گویا این محصول آینده ایران خودرو موفق شده‌است امتیاز لازم را کسب کند. این تست با چه سرعتی انجام شده و موتور ری را چه بوده‌است؟

برای مشاهده قیمت خودروها، و را دنبال کنید

براساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته، اواخر سال ۱۴۰۱ در زمان معاونت سابق مرکز تحقیقات ایران‌خودو محسن رضایی منش، تست تصادف ری را ایران خودرو در اسپانیا و آلمان انجام شده‌است.

در اسپانیا ری را تست‌های R 94 برخورد از روبرو و R 95 برخورد از کنار را با موفقیت پاس کرده‌است.

از طرفی تست R 127 عابر پیاده ریرا در آلمان انجام شده‌است.

در ویدیوی تست که در اختیار بیت ران قرار گرفته می‌بینیم که ایربگ‌های خودرو در لحظه برخورد باز می‌شود! 

بنابر اطلاعات رسیده‌، تست تصادف جانبی و برخورد از روبه‌روی ری‌را با سرعتی حدود ۵۶ کیلومتر انجام شده‌است.

این منبع آگاه مدعی شد “مسئولان مرکز تست اسپانیایی معتقدند ری را می‌تواند دست کم سه ستاره، از یورو انکپ بگیرد.”

اما این خودرو با چه موتوری در اسپانیا تست شده‌است؟

موتور ری را ایران خودرو
موتوری که قرار است روی کراس اوور ری را قرار بگیرد موتور EFP با گیربکس دو کلاچه تر است که می‌توان آن را فعلا قوی‌ترین خودروی ایرانی دانست.

تولد موتور EFP
با بهینه‌سازی موتور توربوشارژ EF7 حالا موتور توربو پلاس EF7 یا EFP متولد شده‌است.

قدرت این موتور از حدود ۱۵۰ اسب بخار به ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن از ۲۱۵ به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده‌است.

اما تغییر مهم در این موتور افزایش حد دور موتور به ۶۴۰۰ در نمونه آزمایشی و ۶۰۰۰ دور در دقیقه در نمونه نهایی است. این عدد در موتور پیشین ۵۵۰۰ دور در دقیقه بود.

بوست توربو هم از ۱۷۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این در حالی است که، در نسخه قبلی همین موتور، این عدد روی ۲۲۰۰ دور در دقیقه بود.

تغییرات موتور
برای رسیدن به‌چنین اعدادی، بسیاری از قطعات موتور تغییر کرده‌اند و از توربوشارژ جدید، سیستم خنک کاری تازه و سیستم دوگانه تعییر متغییر سوپاپ در موتور EFP استفاده‌شده‌است.

شرکت ایپکو که وظیفه طراحی موتور را برعهده‌داشته‌است، می‌گوید در این موتور سرسیلندر برای بهبود احتراق، و پمپ روغن برای بهبود روغن‌کاری تغییر داده شده‌اند.

دور آرام این موتور هم برای کاهش مصرف سوخت از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه رسیده‌است.

کنترل کننده توربو این موتور از حالت پنوماتیکی خارج و برقی شده‌است که این پارامتر سبب شده تا کالیبراسیون موتور بهتر انجام شود.

از طرفی، استفاده‌از دو سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ باعث شده‌است تا راندمان حجمی پیشرانه افزایش پیدا کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط