جمعه 30 شهریور 1403 - 20:51

کد خبر 40169

یک‌شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 15:30:00


تنها زن برگزیده جایزه مصطفی (ص) فناور مطرح عرصه فناوری نانو


سیناپرس/ پروفسور «جکی یینگ»، تنها زن برگزیده جایزه مصطفی (ص) فناور مطرح عرصه فناوری نانو است که تلاش‌ کرده دستاورد پژوهش‌های علمی وی در زندگی مردم عادی نیز اثرگذار باشد.
به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی (ص)، جکی یینگ برگزیده اولین دوره جایزه مصطفی (ص)، دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون در رشته نانوفناوری و اندکی بعد از دانش‌آموختگی به عنوان استادیاری جوان در دانشگاه ام آی تی آمریکا کار خود را آغاز کرد.

مجله تکنولوژی ریویو (بررسی فناوری) دانشگاه ام‌آی‌تی در سال ۱۹۹۹ جکی یینگ را یکی از ۱۰۰ چهره نوآور و جوان عرصه علم، فناوری و هنر دانست و نوشت: «جکی یینگ بیشتر از آن‌که به اسرار شیمیایی مواد در مقیاس نانو علاقه داشته باشد به توضیح کاربردهای آنها علاقه دارد».
وی یک سال بعد، در حالی که تنها ۳۵ سال داشت جایگاه استاد تمامی دانشگاه ام‌آی‌تی در گروه مهندسی شیمی را از آن خود کرد و اندکی بعد آمریکا را به مقصد سنگاپور، کشوری که بخش مهمی از کودکی خود را در آن سپری کرده بود، ترک کرد تا موسسه مهندسی زیستی و نانوفناوری (IBN) سنگاپور را ذیل آژانس علم، فناوری و پژوهش سنگاپور موسوم به A*STAR راه‌اندازی کند.
او هدف از راه‌اندازی این موسسه را ایجاد محلی در تلاقی مهندسی زیستی و نانوفناوری دانست که در آن افراد نخبه از سرتاسر جهان گردهم می آیند. یینگ بزرگترین چالش در این راه را انجام پژوهش‌هایی در مرز فناوری برشمرد که تاثیری ژرف بر جامعه بگذارد.


پژوهش‌های گسترده انجام شده در این موسسه زیر نظر او به چاپ صدها مقاله در نشریات معتبر جهان و ثبت صدها پتنت انجامید. این استاد جوان در همان زمان در مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یکی از رهبران جهانی جوان برگزیده شد و در سال ۲۰۰۸ موسسه آمریکایی مهندسان شیمی وی را به عنوان یکی از ۱۰۰ مهندس برتر عصر حاضر انتخاب کرد.

همان‌گونه که یینگ انتظار داشت، آثار دستاوردهای او در محافل علمی محصور نماند و بازتابی گسترده در جامعه یافت. یینگ پس از دریافت جایزه یک عمر دستاورد عبدالعلی طیبعلی در سنگاپور که به افرادی با ویژگی‌های الهام‌بخش و با دغدغه رفاه عمومی اعطا می‌شود، ابراز خوشنودی کرد که کارهایش خارج از مجامع علمی هم دیده شده و گفت: پژوهش علمی راه را برای دستاوردهای فناورانه می‌گشاید و این دستاوردها نیز از این ظرفیت برخوردارند که سلامت جامعه را ارتقا داده و جامعه را بهره‌مند سازند.
یینگ که در جوانی اسلام آورده بود؛ موفقیت‌های پی‌درپی و پژوهش‌های موثر او سبب شد او پیاپی از سال ۲۰۱۲ تا امروز از سوی مرکز مطالعات راهبردی اردن به عنوان یکی از ۵۰۰ چهره مسلمان تاثیرگذار جهان معرفی شود؛ تالار مشاهیر زنان سنگاپور نیز در سال ۲۰۱۴ به دلیل دستاوردهایش، نام او را در فهرست خود به ثبت رساند.

جکی یینگ در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به عنوان یکی از دو برگزیده نخستین دوره جایزه مصطفی (ص)، انتخاب شد. او این جایزه را برای “ساخت مواد و سیستم‌های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم‌های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن” دریافت کرد.

کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) در توصیف دستاوردهای او می‌گوید: “پژوهش‌های پروفسور جکی یینگ از طریق ساخت نانو ذرات، نانوکامپوزیت‌ها ومواد نانو پوروس، در رشته مواد با ساختار نانویی، تاثیرات شگرفی برجای گذاشته است.” جعبه ‌ابزار نانویی یینگ، مبنای سیستم‌های جدیدی شده است که در حوزه‌های گوناگون به کار گرفته می‌شوند. از جمله آزمایشگاه وی، نوعی نانوذرات پلیمری ساخته است که می‌تواند به‌طور خودکار سطح آزادسازی انسولین در خون را تنظیم کند. اختراع او می‌تواند نیاز به دستگاه مشاهده قند خون را برطرف کند.
او تا امروز تنها زنی است که جایزه مصطفی (ص) را دریافت کرده است. یک سال پس از دریافت این جایزه در حضور این دانشمند از سردیس او در پارک فناوری پردیس رونمایی شد در همان سال یینگ به همراه دو همکار خود در موسسه زیست‌مهندسی و نانو فناوری سنگاپور، برنده جایزه ویژه ولیعهد برونئی شد. این جایزه که از سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شده به پروژه مشترک یینگ و همکارانش با عنوان نانوحامل‌های چای سبز برای مبارزه با سرطان اهدا شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط