سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 08:23

کد خبر 431637

چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 09:50:00


تعریف نماز مطلوب از نگاه حجت‌الاسلام قرائتی در «شیوه‌های دعوت به نماز»


باشگاه خبرنگاران/کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به اهمیت نماز و آسیب‌ها و موانع دعوت به نماز می‌پردازد.
 

کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» از حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی از سوی موسسه فرهنگی - انتشاراتی ستاد اقامه نماز منتشر شده است.

این کتاب شامل مقدمه و هفت فصل است، که در فصل اول به اهمیت دعوت به نماز، فصل دوم اصول و قواعد کلی در دعوت به نماز، فصل سوم ویژگی‌های دعوت‌کنندگان به نماز، فصل چهارم گام‌های مهم پیش از دعوت، فصل پنجم شیوه‌ها و روش‌های دعوت به نماز، فصل ششم وظایف نهاد‌ها و مسئولان و فصل هفتم به آسیب‌ها و موانع دعوت می‌پردازد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در مقدمه کتاب به مشخصات نماز مطلوب از نگاه قرآن پرداخته، که به شرح ذیل است: دائمی باشد. نمازی که از آن حفاظت شود. نمازی که در آن خشوع باشد. نمازی که بازدارنده از فحشا و منکر باشد. نمازی که به دلیل ذکرالله بودنش آرام‌بخش دل‌ها باشد. نمازی که در آن نشاط باشد، نه کسالت. نمازی که نسبت به آن فرزندان و خانواده فراموش نشوند. نمازی که اولویت آن همیشه بر کار‌های دیگر رعایت شود؛ حتی در میدان جنگ. آنچه به خواست خداوند در این کتاب بیان می‌شود عبارت است از: ویژگی‌های دعوت‌کننده به نماز، اصول و مبانی دعوت و شیوه‌های دعوت به نماز.

در بخشی از کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» می‌خوانیم: برای اینکه دعوت موثر و مفیدی داشته باشیم، لازم است علت نماز گریزی و سستی مخاطب خودمان را نسبت به نماز بدانیم، تا از همان دریچه به درمان این مشکل و دعوت به نماز بپردازیم.

علل سستی و کاهلی در نماز 

۱. عدم شناخت

ما اگر شخصی را نشناسیم، نسبت به او برخورد و ادب و تواضع نخواهیم داشت؛ ولی اگر بدانیم که او دانشمندی عزیز و مبتکر و مخترعی است، که افتخارات زیادی دارد، حتماً نسبت به او علاقه‌مند می‌شویم.

۲. تفکیک نکردن مسائل و توقعات نابجا

بعضی فکر می‌کنند که اگر حکومت اسلامی برقرار شد، همه مردم عادل می‌شوند. اگر کسی وارد حوزه و دانشگاه شد، معصوم می‌شود. یا اگر کسی اهل نماز شد، باید در همه چیز برتر باشد.

۳. جهل و نادانی

گاهی دلیل سنگینی نماز جهل به قرائت نماز، احکام نماز، آثار نماز، اهمیت نماز و عواقب سستی و ترک نماز است. 

۴. تنبلی و تن‌پروری

گاهی افرادی ایمان دارند، ولی به دلیل تنبلی و تن‌پروری نماز را رها می‌کنند، که این تن‌پروری در هر کاری عامل رکورد سقوط است. در بعضی از دعا‌ها تن‌پروری اولین عیب شمرده شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط