سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 10:45

کد خبر 647921

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 08:17:15


ستون‌های سلامت‌روان نوه‌ها


خراسان/ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، بزرگ ترین مخزن تجربه و حکمت هستند که  با داستان‌های شیرین کودکی‌شان، ما را به دنیای خیال می‌برند  و با نصایح‌شان، راهنمای ما در زندگی می‌شوند
امروزه بعضی از ما، آن گونه که باید به پدربزرگ و مادربزرگ‌های‌مان سر نمی‌زنیم و احوالی از آن‌ها نمی‌پرسیم. انگار از این گنجینه‌های تجربه، مهر و محبت غافل شدیم و حواس‌مان نیست که ارتباط با آن‌ها، فواید زیادی برای خودمان هم دارد. اول اکتبر، روز جهانی سالمندان است؛ روزی برای تجلیل از بزرگانی که عمرشان را وقف ما کردند و اکنون نوبت ماست که قدردان زحمات‌شان باشیم. در ادامه می‌خواهیم از مزایا و فواید تقویت رابطه با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای نوه‌ها بگوییم.
 
سالمندان و سندروم آشیانه خالی
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، بزرگ ترین مخزن تجربه و حکمت هستند. آن‌ها با داستان‌های شیرین کودکی‌شان، ما را به دنیای خیال می‌برند و با نصایح‌شان، راهنمای ما در زندگی می‌شوند. اما با افزایش سن، بسیاری از سالمندان با چالش‌های مختلفی از جمله سندروم آشیانه خالی روبه‌رو می‌شوند. این سندروم زمانی اتفاق می‌افتد که فرزندان برای ادامه تحصیل یا کار از خانه خارج می‌شوند و سالمندان تنها می‌مانند. یادمان باشد، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، ستون های پنهان سلامت روان فرزندان و نوه‌ها هستند. رابطه بین نوه‌ها و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، بسیار فراتر از یک پیوند خونی است. این رابطه، ریشه در عشق بی‌قید و شرط، حکمت سالخوردگی و تجربیات ارزشمند زندگی دارد.
فواید این رابطه برای نوه‌ها
مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط بین افراد با پدربزرگ و مادربزرگ‌شان که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود، تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت‌روان نوه‌ها دارد. در ادامه به بعضی از فواید این ارتباط اشاره خواهد شد.
1  بهبود سلامت‌روان| مطالعات نشان داده‌اند نوه‌هایی که رابطه قوی با پدربزرگ و مادربزرگ خود دارند، از سلامت‌روان بهتری برخوردارند و کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.
2  افزایش هوش هیجانی| تعامل با پدربزرگ و مادربزرگ، به نوه‌ها کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر بشناسند و مدیریت کنند.
3  نداشتن احساس تنهایی| وقتی این عزیزان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، به آن ها توجه نمی‌کنیم و عشق نمی‌ورزیم، خود ما هم در زندگی آسیب‌های بیشتری را متحمل خواهیم شد. یکی از این آسیب‌ها احساس تنهایی و احساس عمیق ترس است.
4  پایبندی به ارزش‌ها| در ما ایرانیان حفظ ارزش‌ها، آیین‌ها، سنت‌ها و باورهای‌مان مهم است. زمانی که ما این عزیزان را نداشته باشیم یا خودمان را از آن‌ها و این عزیزان را از خودمان محروم کنیم بخشی از این ارزش‌های مشترک معنوی در جامعه را خودمان از بین برده ایم و همه از آن آسیب خواهیم دید.
5  تقویت مهارت‌های حل‌مسئله| پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با تجربیات غنی خود می‌توانند به نوه‌ها کمک کنند تا مشکلات خود را بهتر حل کنند.
6  افزایش خلاقیت| داستان‌ها و بازی‌های پدربزرگ و مادربزرگ، می‌تواند خلاقیت نوه‌ها را افزایش دهد.
7  تقویت پیوندهای خانوادگی| این رابطه، به تقویت پیوندهای خانوادگی و ایجاد حس تعلق خاطر در نوه‌ها کمک می‌کند.

دکتر نجمه عابدی |    روان شناس‌


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط