جمعه 30 شهریور 1403 - 04:10

کد خبر 4398

یک‌شنبه 06 فروردین 1402 - 21:00:00


چه سرنوشتی در انتظار زمین است؟


بیگ بنگ/ ‌‌زمین در ابتدای شکل‌گیری‌اش آتشفشانی بوده و درونش گازهای گلخانه‌ای وجود داشت، این حالت یادآور شباهت زیاد به سیاره ناهید است، این سیاره در حال حاضر محیط ِ بسیار سخت و طاقت‌ فرسایی دارد؛ سطحی خشک و گرمایی فوق‌العاده سوزان که برای ذوب مس کافی است.

اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد ناهید در گذشته‌ی دور سیارۀ معتدلی بود و بیشترین شباهت را به زمین داشته؛ یعنی آب در سطح آن جاری بوده و دمایی متعادل شبیه به زمین داشته است. ناهید برای میلیاردها سال، آب و هوای ثابتی مانند زمین داشته و تغییرات اقلیمی، آن را به یک سیاره غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. برخی از محققان معتقدند با انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمین، سیارۀ ما نیز می تواند سرنوشتی همچون ناهید داشته باشد.

همچنین دانشمندان معتقدند بشر با کنترل نکردن آب و هوای زمین و همچنین گرمای روزافزون خورشید،  می تواند به سرنوشت مریخ دچار شود. مریخ امروز به شدت سرد و خشک است. رودخانه‌ها و دریاهای سطح آن سال‌هاست که خشکیده و از بین رفته‌اند. اتمسفر سیاره نازک و ناچیز است.

روزی روزگاری، در حدود ۴ میلیارد سال پیش، مریخ نیز درست مانند زمین سیاره‌ای گرم و بارانی بود. آب مایع در رودخانه‌های طویلی که در سطح مریخ جریان داشتند و به دریاهای کم عمق ختم می شدند جاری بود. لایه زخیمی از جو سیاره را پوشانده و آن‌ را گرم نگه می داشت.

به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار زمین هست؟ تبدیل به مریخ یا ناهید؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط