یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 16:56

کد خبر 45538

جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 11:26:29


کانادا از احتمال اخراج دیپلمات‌های چینی خبر داد


ایسنا/ وزیر خارجه کانادا پس از انتشار گزارش آژانس اطلاعاتی این کشور مبنی بر "ارعاب یک قانونگذار کانادایی توسط چین"، اخراج تعدادی از دیپلمات‌های این کشور را از خاک کانادا بررسی می‌کند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا گفت: گزارش آژانس اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد که پس از آنکه مایکل چونگ، قانونگذار محافظه‌کار کانادا سوابق حقوق بشری چین را به باد انتقاد گرفت، این قانونگذار به همراه خانواده‌اش که اهل هنگ کنگ هستند مورد "ارعاب چین" قرار گرفتند.

وزیر خارجه کانادا افزود: سفیر چین را احضار کردیم تا تاکید کنیم که کانادا چنین دخالت‌هایی را بر نمی‌تابد.

وی در حضور کمیته پارلمان تصریح کرد: ما گزینه‌های متفاوتی از جمله اخراج دیپلمات‌های چینی را بررسی می‌کنیم.

طبق گزارش‌ها، مایکل چونگ سعی داشته تا رفتار چین را نسبت به مسلمانان اویغور به عنوان "نسل کشی" معرفی کند و چین هم گویا به دنبال اطلاعاتی درباره چونگ و خانواده‌اش در چین و "ارعاب" این قانونگذار بوده است تا از انتشار مواضع ضد چینی جلوگیری کند.

از طرفی سفیر چین در کانادا چنین اتهامات و گزارش‌های اطلاعاتی کانادا را رد کرد و بیانیه اتاوا را مبنی بر در نظر گرفتن اخراج دیپلمات‌های چینی را به باد انتقاد گرفت.

سفیر چین همچنین هدف قرار دادن یک قانونگذار کانادایی و خانواده وی توسط یک مقام رسمی در پکن را به دلیل مواضع ضد چینی وی تکذیب کرد و اظهارات اتاوا توسط ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر اینکه در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف از جمله اخراج دیپمات‌ها است را محکوم کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط