یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 09:08

کد خبر 471123

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 14:51:57


۱۲۳ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند


ایرنا/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سال گذشته با مشاوره ماماها و کادر بهداشتی، ۱۲۳ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند.

مجید شایسته، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم روز جهانی ماما با شعار «هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت» اظهار کرد: ۲۵۰ ماما در سطح پایگاه‌ها و مراکز بهداشت استان به مادران باردار و بانوان خدمات ارائه می‌کنند.

وی تولد نوزاد سالم را از مهمترین اهداف در اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه ماماها برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که ماماها با ۲ نفر سر و کار دارند، استرس زیادی برای تامین سلامت ۲ انسان به آنها وارد می‌شود زیرا مراقبت‌های مادر و جنین پیش از بارداری‌، دوران حاملگی و بعد از تولد ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: کمیته‌های بهداشتی متعاقب هر مورد مرگ مادر باردار در استان برگزار و پرونده الکترونیکی سلامت مادر بررسی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری وبینارهای آموزشی متعدد با موضوع سقط جنین و عوارض آن در بهداشت روان گفت:همکاری با سامانه ۴۰۳۰ یکی از اقدامات حوزه مامایی بوده که در حال حاضر سه کارشناس مامایی پاسخگوی این سامانه کشوری در استان هستند.

شایسته با بیان اینکه کلاس‌های آمادگی زایمان در استان ۲ برابر شده است اضافه کرد: ماما ها از دورترین نقاط استان تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری مشغول خدمت به مادران بارادار هستند و از سفیدابه نهبندان تا تپه طاق طبس را پوشش می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش مرگ و میر مادران باردار از مهمترین رویکردهای حوزه مامایی است یادآور شد: سال گذشته یک مورد مرگ داشتیم که مربوط به بیماری مادر و جنینی نبوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استانی است که بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت موالید آن افزایشی بوده که تاکنون این آمار به ۳۹۵ مورد تولد رسیده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بین ۶۳ دانشگاه کشور رتبه سوم از لحاظ شاخص مراقبت بارداری، رتبه ۱۲ در شاخص مراقبت پیش از بارداری و جزو ۱۰ دانشگاه برتر اجرای قانون جوانی جمعیت است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم گفت:ماما همیشه یادآور زیباترین حس‌ها ، اشک‌ها و ماندگارترین لبخندها هستند که در خط مقدم جبهه جوانی جمعیت قرار دارند.

فهمیمه زنگویی اظهار کرد: ماماها در طول تاریخ به خاطر مسئولیتی که بر عهده داشتند برای آرامش جان مادر و فرزند تلاش کرده اند و امروز یک مسوولیت عقیدتی و ایدئولوژیک هم به عهده آنها قرار گرفته است.

وی افزود: امروز تلاش برای جوانی جمعیت بیش از هر برهه ای جزو فرائض و وظایف واجب مسوولان و انسان‌های تاثیرگذار است و هیچ کس جز ماما بر زنان برای فرزندار شدن تاثیر گذار نیست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: ماماها به عنوان افسران خط مقدم در این جبهه باید حضور داشته باشند و با گفتار علمی به بانوان کمک کرده تا فرزندآوری سالم و به موقع را تجربه کنند.

وی بر تبیین درست فلسفه فرزندآوری از سوی ماماها تاکید کرد و گفت: ماماها با توجه به عرف ایرانی و علایق خانوادگی در فرزندآوری می‌توانند مشارکت داشته باشند و این رسالت مبارک و وظیفه بزرگ بر عهده آنها بود که با چشمان بیدار مراقب سلامتی، جوان ماندن و کیفیت فرزندآوری در جامعه باشند.

زنگویی یادآور شد: ماماها در اصلاح الگوی جمعیتی در ایران نقش مهمی دارند و باید جامعه را از خطراتی پیری جمعیت آگاه کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط