دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 22:43

کد خبر 475891

جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 21:45:00


هشدار صندوق بین المللی پول درباره تکه‌تکه شدن اقتصاد جهان


تسنیم/ صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داد که روند ایجاد بلوک‌های اقتصادی غربی به رهبری ایالات متحده و همچنین بلوک‌های همسو با چین، همکاری تجاری و رشد کلی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

به نقل از راشاتودی، صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داد که روند ایجاد بلوک‌های اقتصادی غربی به رهبری ایالات متحده و همچنین بلوک‌های همسو با چین، همکاری تجاری و رشد کلی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

به گفته گیتا گوپینات، معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول، که روز سه‌شنبه در دانشگاه استنفورد سخنرانی می‌کرد، رویدادهایی مانند همه‌گیری کرونا و درگیری اوکراین تجارت جهانی را به شکل بی‌سابقه‌ای که از پایان جنگ سرد مشاهده نشده بود، مختل کرده است.

گوپینات اظهار داشت: کشورها در سراسر جهان در تعیین اینکه با چه کشوری تجارت داشته باشند و یا در آن سرمایه‌گذاری ‌کنند، به طور فزاینده‌ای به نگرانی‌های مربوط به امنیت اقتصادی و امنیت ملی خود توجه می‌کنند.

وی افزود که این امر منجر به انتخاب کشورها بین چین و ایالات متحده شده است.

گوپینات هشدار داد اگرچه تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی "لزوما بد نیست"، این پراکندگی تهدیدی برای "سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین" است و موجب فاصله گرفتن از "دستاوردهای یکپارچگی اقتصادی" می‌شود.

روابط تجاری بین ایالات متحده و چین در سال های اخیر به طور قابل توجهی بدتر شده است و هر دو طرف یکدیگر را به تشدید تنش‌ها متهم می‌کنند.

بر اساس این گزارش، واشنگتن با استناد به نگرانی‌های امنیت ملی، محدودیت های تجاری علیه چین را تشدید کرده است که پکن قویا این نگرانی ها را رد می کند.

دولت چین همچنین آمریکا را به دلیل دخالت در امور داخلی این کشور، به ویژه فروش تسلیحات به تایوان، مورد انتقاد قرار داده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط