جمعه 30 شهریور 1403 - 04:25

کد خبر 48986

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 11:30:00


مصلا؛ آماده میزبانی از سی‌و‌چهارمین بهارانه کتاب


ایبنا/ در فاصله دو روز باقی مانده به سی‌‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه‌بندی ناشران در بخش‌های مختلف به پایان رسیده و ناشران در تدارک آماده‌سازی و طراحی غرفه‌‌های خود برای حضور در بهارانه کتاب است.
ظهر یکشنبه (17 اردیبهشت‌ماه) جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه بعد از نشست خبری رئیس و قائم‌مقام سی‌‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به بازدید از محل برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور رفتند.
این‌روزها مصلای امام خمینی‌(ره) در فاصله دو روز مانده به سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، ساعت‌های پرترددی دارد. عبور و مرور ماشین‌ ناشران و تیم اجرایی تا پاسی از نیمه شب در محل برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور ادامه دارد.
تیم اجرایی نمایشگاه از هفته دوم فروردین‌ماه با استقرار در مصلا، مقدمات حضور ناشران، مخاطبان و نمایندگان نشر کشور‌های خارجی را شبانه‌روزی پیگیری می‌کند، جانمایی ناشران، تهیه نقشه بخش‌ها و سالن‌ها، برگزاری جلسات هماهنگی و ده‌ها اقدام دیگر ازجمله فعالیت‌هایی است که به مناسبت جشن بهارانه کتاب دنبال می‌شود.
اگرچه آفتاب اردیبهشت ظهر یکشنبه(17 اردیبهشت‌ماه) تا 28 درجه هم پیش رفت. خبرنگاران و تصویربرداران با حضور در شبستان، محل جانمایی ناشران داخلی در جریان آماده‌سازی نمایشگاه قرار گرفتند. 
تعدادی از غرفه‌های خودساخته، جانمایی شده بودند، غرفه‌های پیش‌ساخته زیادی هم در بخش‌های مختلف قرار داشت که عملیات کابل‌کشی در این غرفه‌ها در حال انجام بود.


افزوده شدن 6 هزار متر فضای نمایشگاهی
در این بازدید، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی‌‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرنگاران را همراهی می‌کرد، او با بیان اینکه تلاش کردیم در سال جاری، فضاهای چادری را به حداقل برسانیم، گفت: امسال تلاش کردیم همه بخش‌های نمایشگاه مثل سالن یاس در فضای مسقف باشد تا رفت و آمد و دسترسی مردم و مخاطبان با کمترین چالش و مشکل همراه باشد.
وی از آماده بودن تهویه نمایشگاه همزمان با شروع کار نمایشگاه گفت و افزود: تلاش شده است که در این دوره از نمایشگاه همه فعالیت‌های فرهنگی در دل نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن با هدف دسترسی بهتر مردم و مخاطبان به این برنامه‌ها برگزار شود.
صفری در ادامه به غرفه‌های میانی شبستان رفت و درباره افزوده شدن ۶ هزار مترمربع به فضای کلی نمایشگاه، گفت: امسال حدود 4 هزار مترمربع به سالن ناشران کودک و نوجوان و 2 هزار متر مربع نیز به سالن ناشران دانشگاهی اضافه شد.
امسال در طبقه همکف رواق شرقی، ناشران خارجی به همراه بخش بین‌الملل حضور دارند، زیرزمین این رواق به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد و در طبقه فوقانی این رواق ناشران آموزشی جانمایی شده‌اند. طبقه همکف و فوقانی رواق غربی نمایشگاه نیز میزبان ناشران دانشگاهی است.
صفری همچنین به آماده‌سازی حدود 4 هزار غرفه در بخش‌‌های مختلف ناشران و فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یک راهرو برای امور ایمنی نمایشگاه پیش‌بینی شده است، علاوه براین خدمات رفاهی مختلفی برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم، به‌عنوان مثال برای 10 نقطه از مصلا، 10 استراحتگاه و 4 نمازخانه نیز پیش‌بینی شده است.

استقرار مرکز پستی ویژه در نمایشگاه کتاب
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر یکی از حامیان حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است، در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نیز این شرکت، حضور پررنگی دارد. صفری در این زمینه توضیح داد: طبق هماهنگی با شرکت ملی پست، قرار است در سه نقطه از مصلا، غرفه دریافت مرسولات پستی ایجاد شود تا مردم و ناشران با فراغ بال بیشتری از این خدمات استفاده کنند.
وی افزود: مرکز پستی ویژه نمایشگاه نیز امسال پیش‌بینی شده است تا ناشران کتاب‌های خریداری شده در نمایشگاه مجازی را از این مبدا ارسال کنند.
استقرار 3 کانکس ویژه مادر و کودک در نمایشگاه برای استفاده بهتر و مناسب‌تر خانواده‌ها و مادران از دیگر امکانات این دوره از نمایشگاه برای کتابدوستان است.
صفری در پایان به اختصاص پارکینگ برای بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این پارکینگ‌ها برای ناشران، خبرنگاران و عوامل اجرایی در نظر گرفته شده است و شامل پارکینگ‌های 1، 14، 15 و 19 می‌شود؛ علاوه‌براین با سازمان اتوبوسرانی نیز از 10 میدان اصلی شهر هماهنگی شده است.
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» 20 تا 30 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط