چهارشنبه 11 مهر 1403 - 20:00

کد خبر 498669

سه‌شنبه 08 خرداد 1403 - 13:28:22


اقبال کاربران به پراید رسانه‌های ذخیره‌سازی؛ بازار نوارهای مغناطیسی سکه شد!


شهر سخت افزار/ به نظر می‌آید که فناوری‌های قدیمی این روزها با اقبال بیشتر کاربران مواجه شده است. در همین رابطه باید به نوارهای مغناطیسی اشاره کرد که انتظار می‌رفت یک رسانه ذخیره‌سازی منسوخ شده باشد اما اکنون مشخص شده که در سال گذشته میلادی چیزی در حدود 152.9 اگزابایت از این درایوهای قدیمی تولید و به دست مشتریان رسیده است.

اگر فکر می‌کنید که این روزها کمتر کسی به دنبال رسانه‌های ذخیره‌سازی قدیمی مانند نوارهای مغناطیسی است، سخت در اشتباهید. بر اساس آمارهای منتشر شده به نظر می‌آید این روزها بازار سازندگان نوارهای مغناطیسی سکه شده است.

 
آنطور که tomshardware نوشته در سال 2023 چیزی در حدود 153 اگزابایت (153 میلیون ترابایت) نوار مغناطیسی ساخته و به دست مشتریان رسیده است. این آمار از افزایش 3.14 درصد ظرفیت این رسانه‌های ذخیره‌سازی نسبت به سال 2022 حکایت دارد.

هوش مصنوعی، متهم ردیف اول!
HPE و IBM و Quantum را می‌توان تنها شرکت‌های مطرح در ساخت نوار مغناطیسی به حساب آورد. در بخشی از این گزارش آمده که درخواست برای استفاده از نوارهای مغناطیسی در سال گذشته نسبت به سال 2022 با افزایش مواجه شده و مهمترین دلیل آن به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی و تقاضای فزاینده برای درایوهای ذخیره‌سازی برمی‌گردد.

نوارهای مغناطیسی در اواسط دهه 1990 به عنوان یکی از سلاطین رسانه‌های ذخیره‌سازی محسوب می‌شد و اکنون با گذشت حدود 30 سال اقبال به این درایو ذخیره‌سازی افزایش یافته است. البته این اقبال هم بی‌دلیل نبوده و  تجربه نشان داده که این رسانه می‌تواند تا 30 سال به راحتی از داده‌های شما محافظت کند.

از نظر نگرانی‌های زیست‌محیطی، تحقیقات نشان داده که نوارهای مغناطیسی نسبت به HDD و SSD آلودگی کمتری برای محیط زیست دارد. اشکال عمده نوار مغناطیسی این است که برای داده‌هایی استفاده می‌شود که نیازی به دسترسی و ویرایش آنها ندارید.

جالب است بدانید که IBM اخیراً یک نوار مغناطیسی 50 ترابایتی معرفی کرده است که دو برابر محصول پیشین این کمپانی ظرفیت دارد. این نوار مغناطیسی 50 ترابایتی می‌تواند راهکار عالی برای کمپانی‌ها و سازمان‌هایی باشد که باید از حجم بالایی از داده‌ها بک آپ تهیه کنند. جالب اینکه سرعت انتقال داده نوار مغناطیسی TS1170 آی بی ام در کار با داده‌های فشرده نشده به 400 مگابایت در ثانیه و با داده‌های فشرده سازی شده به 900 مگابایت در ثانیه می‌رسد!


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط