جمعه 30 شهریور 1403 - 09:04

کد خبر 50031

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 09:27:24


انتقاد روزنامه خراسان از گرانی بلیت هواپیما؛ خیانت به مردم با بلیت‌های نجومی


خراسان/ سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: فروش بلیت پرواز تهران - مشهد باقیمت 2میلیون و600 هزار تومان جنایت و خیانت است.
 
وقتی به سایت‌های فروش بلیت هواپیما مراجعه می‌کنیم بلیتی برای فروش وجود ندارد و ظرفیت‌ها تکمیل‌شده است اما اگر بخواهید می‌توانید چند برابر قیمت تعیین‌شده بلیت را تهیه کنید. با دفتر آژانس هواپیمایی تماس می‌گیرم و درخواست یک بلیت هواپیما برای پرواز روز چهارشنبه از تهران به مقصد مشهد می‌کنم، متصدی می‌گوید همه ظرفیت‌ها پر است. اصرار می‌کنم که به این پرواز نیاز دارم و هزینه‌اش مهم نیست، اگر بلیت وجود دارد برای من رزرو کند. متصدی می‌گوید: بلیت چارتر هست اما قیمتش بالاست و ما اجازه فروش نداریم. می‌توانید به دفاتر هواپیمایی مراجعه و تهیه کنید.
بلیت‌های 2میلیون و 600 هزارتومانی
با آژانس بعدی تماس می‌گیرم و همان پاسخ را می‌شنوم اما قیمت بلیت چارتر را حدود 3 میلیون تومان اعلام می‌کند که آن‌هم باید حضوری بروم.
با آژانس دیگری تماس می‌گیرم و متصدی می‌گوید بلیت‌ها تمام‌شده، وقتی اصرار می‌کنم که کارم ضروری است و به بلیت نیاز دارم می‌گوید بلیت تهران- مشهد برای بعدازظهر چهارشنبه دارم اما قیمتش بالاست. قیمت را می‌پرسم، 2 میلیون و 600 هزار تومان است. می‌گویم چطور باید بلیت را تهیه کنم؟ پشت تلفن می‌گوید به این شماره در ایتا پیام بدهید و مشخصات خودتان را ارسال کنید. وجه بلیت را هم واریز کنید تا بلیت برای شما رزرو شود.با چند آژانس دیگر تماس می‌گیرم و همین پاسخ‌ها را می‌شنوم. نرخ‌ها مشخص است. بلیت یک‌ میلیون تومانی پرواز (اکونومی) به 2 میلیون و 600 هزار تومان فروخته می‌شود درحالی‌که در سایت‌های فروش بلیت و آژانس‌های هواپیمایی بلیت یک‌میلیون تومانی پیدا نمی‌شود و اعلام می‌شود ظرفیت‌ها تکمیل است. اگر ظرفیت‌ها تکمیل است، بلیت‌های 2 میلیون و 600 هزارتومانی از کجا می‌آیند؟

ملاک نرخ نامه 1400 است ولاغیر
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در واکنش به این موضوع به خراسان رضوی می‌گوید: مبنای قانونی کار سازمان هواپیمایی کشور نرخ نامه سال 1400 است و هر شرکت هواپیمایی یا دفاتر فروش و درگاه‌های الکترونیکی موظف هستند بر اساس نرخ نامه 1400 اقدام به فروش بلیت هواپیما بکنند و خارج از نرخ نامه هرگونه افزایش قیمتی تخلف است. نرخ نامه روی سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی موجود است و اگر خلاف آن عمل شود برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد و تا زمانی که ستاد تنظیم بازار کشور نرخ نامه جدیدی اعلام نکند مبنای کار ما همان نرخ نامه 1400 است.
هیچ شرکتی حق ندارد روی بلیت سیستمی تور بفروشد
جعفر یازرلو درباره فروش بلیت چند برابر قیمت مصوب در بازار می‌گوید: ما قبول داریم که تعداد پروازها متناسب با نیازها نیست و شرکت‌های هواپیمایی در طول سال 2 بار برنامه منظم پروازی خود را به سازمان هواپیمایی کشور اعلام و مجوز آن را دریافت می‌کنند. شرکت‌ها موظف هستند به مسافران اعلام کنند که بلیت ارائه‌شده به‌صورت سیستمی یا در قالب تور گردشگری است. اما هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد روی بلیتی که به‌صورت سیستمی به فروش می‌رساند تور اعمال کند و این کار ممنوع است. بنابراین هیچ شرکتی نمی‌تواند مسافر را وادار به خرید بلیت در قالب تور گردشگری کند و قیمت بلیت هواپیمایی پرواز تهران به مشهد یک‌میلیون و 19 هزار تومان تعیین‌شده و هر قیمتی بالاتر از این نرخ تخلف است و برخورد خواهد شد.
پرواز را باطل می کنیم
وی تأکید کرد: هر شرکتی بلیت را با نرخ خارج از قیمت مصوب به مسافران بفروشد ما پرواز را باطل می‌کنیم. شاید یکی قانون را دور بزند و 4 تا بلیت سهمیه یک‌میلیون و 19 هزارتومانی از شرکت هواپیمایی خریداری کند که مقصر سازمان هواپیمایی نیست اما قطعاً برخورد خواهیم کرد.
فروش بلیت 2 میلیون و 600 هزارتومانی جنایت است
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره فروش بلیت پرواز تهران به مشهد باقیمت 2 میلیون و 600 هزار تومان می‌گوید:  این قیمت خیلی زیاد است، مگر سر گردنه است؟  مردم چه گناهی کرده‌اند و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. مثلاً این که یک دفتر یا شرکت 30 بلیت از هواپیمایی با نرخ مصوب و حتی ارزان‌تر خریداری کند و آن را باقیمت 2 یا 3برابر به مسافران بفروشد، این کار یک جنایت و خیانت است. ما مشکل بزرگی به اسم چارتر کننده داریم که رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای دارند و ما آن‌ها را  رصد می‌کنیم که قانون را دور می‌زنند و مسافران به دلیل اضطرار بلیت را از آن‌ها خریداری می‌کنند و پیگیری نمی‌کنند و عده‌ای منتفع می‌شوند و کسی پیگیر آن‌ها نیست. از این رو ما درخواست می‌کنیم از مردم و مسافران که این تخلف‌ها را به سازمان هواپیمایی کشور اعلام کنند. در همین هفته گذشته ما دفتر دو شرکت را معلق کردیم تا نتوانند به مردم ظلم کنند.

شاهد از غیب؛ بفرمایید تخلف آقای سازمان هواپیمایی
اما نکته جالب و قابل‌تأمل ماجرا آن جاست که با مراجعه به‌تمامی «سایت‌های» مربوط به شرکت‌های هواپیمایی و درگاه‌های فروش بلیت مانند علی‌بابا  و امثال آن با تکمیل ظرفیت بلیت مشهد- تهران یا تهران به مشهد مواجه می‌شوید ولی کافی است که «اپ» یکی از این خدمات دهنده‌ها مانند علی‌بابا را روی گوشی خود نصب کنید تا از پشت پرده ماجرا باخبر شوید. وقتی به علی‌بابا مراجعه می‌کنید، انواع بلیت و برای تمامی روزهای آینده را می‌توانید از مبدأ تهران به مشهد و برعکس پیدا کنید اما قیمت‌ها به طرز عجیبی خلاف قانون و مصوبه سازمان هواپیمایی است یعنی به‌طور علنی قیمت هر بلیت پرواز از تهران به مقصد مشهد بین 2 میلیون و 500 تا 3 میلیون تومان متفاوت است درحالی‌که بنا بر اذعان سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور هرگونه فروش بلیت بالاتر از یک‌میلیون و 19 هزار تومان تخلف است و پرواز باید باطل شود بنابراین باید گفت سازمان هواپیمایی کشور عکس زیر نمونه ای از این تخلف است، بفرمایید برخورد کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط