جمعه 30 شهریور 1403 - 09:06

کد خبر 50123

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 10:08:00


ایندیپندنت: جامعه مطبوعاتی خواستار پاسخگویی اسرائیل در قتل اهالی رسانه شد


آخرین خبر/ رسانه ایندیپندنت در مطلبی به نقل از گروه بین المللی آزادی مطبوعات با موضوع قتل اهالی رسانه توسط رژیم صهیونیستی نوشت: ارتش اسرائیل از پاسخگویی در قتل 20 روزنامه نگار در دو دهه گذشته فرار کرده است و تحقیقاتی کند و مبهمی را آغاز کرده که هرگز منجر به پیگرد یا مجازات نشده است.

به گزارش آخرین خبر به نقل از ایندیپندنت، کمیته حفاظت از خبرنگاران گزارش خود را در آستانه یکمین سالگرد کشته شدن شیرین ابواکله روزنامه نگار فلسطینی آمریکایی در شبکه ماهواره ای الجزیره که هنگام پوشش خبری حمله نظامی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی کشته شد، منتشر کرد.
ارتش اسرائیل گفته است که ابواکله احتمالاً در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده است، اما گفته است که تیراندازی تصادفی بوده و هیچ اقدامی جهت مجازات عامل یا عاملان انجام نداده است.
رابرت ماهونی، مدیر پروژه های ویژه CPJ و یکی از ویراستاران این گزارش، اعلام کرد: «قتل شیرین ابواکله و شکست روند تحقیقات برای مسئول دانستن هر کسی دفعه اول نیست که اتفاق میوفتد. "این بخشی از الگوی این رژیم است که به نظر می رسد برای فرار از مسئولیت طراحی شده است."
CPJ مستقر در نیویورک پرونده 20 روزنامه نگار کشته شده توسط تیراندازی ارتش اسرائیل در 22 سال گذشته را مستند کرده است. هجده تن از کشته شدگان فلسطینی و دو تن دیگر از خبرنگاران خارجی اروپایی بودند. بر اساس این گزارش، حداقل 13 نفر، از جمله ابواکله، به وضوح به عنوان روزنامه نگار ی با علائم مطبوعاتی مشخص بوده اند.

در این گزارش آمده است: «هیچ کس تاکنون متهم یا مسئول این مرگ ها نشده است. مصونیت از مجازات در این موارد به شدت آزادی مطبوعات را تضعیف کرده و حقوق روزنامه نگاران را با مشکل مواجه کرده است.
این گزارش یک "توالی معمول" در مرگ روزنامه نگاران یافت. مقامات اسرائیلی معمولاً در حالی که پرونده ها هنوز در دست بررسی هستند، مدارک یا ادعاهای شاهد را رد و روزنامه نگاران بدون ارائه هیچ مدرکی به تروریست بودن متهم می کنند. تحقیقات می‌توانند برای ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشند و قبل از بسته شدن پرورنده، مخفیانه پنهان شوند، و خانواده‌های کشته‌شدگان از اختیارات قانونی کمی برخوردارند.

در این بیانیه آمده است: «رویه اسرائیل برای بررسی قتل های غیرنظامیان مانند روزنامه نگاران مانند جعبه سیاه است که هیچ سند وجود ندارد که فرآیند تحقیق را با جزئیات توصیف کند و نتایج هر تحقیقی محرمانه است».
این گزارش نشان داد که ارتش تمایل دارد در مواردی مانند پرونده ابواکله، زمانی که روزنامه نگار دارای گذرنامه خارجی است، تحقیقات قوی تری را آغاز کند، اما حتی این موارد نیز منجر به پیگرد قانونی نمی شود.
این سازمان خواستار تحقیقات جنایی در مورد سه پرونده شد: یاسر مرتجا، روزنامه‌نگار معروف فلسطینی که در حین پوشش تظاهرات در مرز با اسرائیل در سال 2018 کشته شد. یوسف ابوحسین، خبرنگار ایستگاه رادیویی الاقصی گروه حماس که در حمله اسرائیل به خانه‌اش در جریان جنگ ماه می2021 کشته شد.
مقامات اسرائیلی گفته اند که قتل ابوحسین درست بوده و بدون ارائه مدرک مدعی شده اند که مرتضی شبه نظامی بوده است.
در مورد ابواکله، ارتش گفت که "احتمال بسیار زیادی" وجود دارد که او توسط یک سرباز اسرائیلی که او را شبه نظامی تشخیص داده هدف گلوله قرار گرفته است. اما این احتمال وجود داشت که او توسط یک مبارز فلسطینی به ضرب گلوله کشته شده باشد، اگرچه هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا ارائه نکرد.
ابواکله، که 51 ساله بود، در 11 مه 2022 هنگام پوشش حمله اسرائیل در اردوگاه آوارگان در شمال کرانه باختری مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این منطقه به عنوان پایگاه فلسطینیان شناخته می شود.
ارتش اسرائیل اغلب در این اردوگاه عملیات می‌کند و می‌گوید که سربازانش در صبح همان روز در درگیری‌های شدید با شبه‌نظامیان شرکت داشته‌اند. اما هیچ مدرکی مبنی بر حضور افراد مسلح فلسطینی در مجاورت ابواکله ارائه نکرده است.
تعدادی از تحقیقات مستقل، از جمله از سوی آسوشیتدپرس، به این نتیجه رسیدند که ابواکله در اثر شلیک مستقیم اسرائیل کشته شده است و هیچ مدرکی دال بر فعالیت شبه نظامیان در این منطقه یافت نشد. گزارش‌های شاهدان و ویدئوها نیز نشان داده‌اند که منطقه قبل از شلیک گلوله آرام و بدون درگیری بوده است.
ایالات متحده به این نتیجه رسید که احتمالاً سرباز اسرائیلی او را به اشتباه کشته است، اما توضیح نداد که چگونه به این نتیجه‌گیری رسیده است.
تشکیلات خودگردان فلسطین، الجزیره و خانواده‌اش ارتش را به کشتن عمدی ابواکله، روزنامه‌نگار باسابقه‌ای که در سراسر جهان عرب به دلیل مستندسازی واقعیت‌های تلخ زندگی تحت بیش از نیم قرن حکومت نظامی اسرائیل شناخته شده است، متهم کرده‌اند.
در این گزارش آمده است که این کشتار اهالی مطبوعات توسط اسرائیل تأثیر وحشتناکی بر آزادی مطبوعات داشته است.
گیوم لاوالی، رئیس انجمن مطبوعات خارجی در زمان تیراندازی، به سی‌پی‌جی گفت: «بسیاری از خبرنگارانی که حملات و تنش‌های مشابه را پوشش می‌دهند - که پس از کشته شدن شیرین به طور قابل توجهی افزایش یافته است - از تیراندازی می‌ترسند. او گفت که احساس آسیب پذیری به ویژه در میان همکاران فلسطینی قوی است».
CPJ در گزارش خود از ارتش اسرائیل خواست تا قوانین تعامل خود را برای جلوگیری از هدف قرار دادن روزنامه نگاران اصلاح کند، تحقیقات سریع، مستقل و شفاف را تضمین کند و یافته های تحقیق را علنی کند.
این بیانیه همچنین از ایالات متحده خواست تا وضعیت تحقیقات گزارش شده FBI در مورد قتل ابواکله را به روز کند و بر اسرائیل برای اصلاح قوانین تعامل خود فشار بیاورد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط