سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 14:58

کد خبر 512850

یک‌شنبه 20 خرداد 1403 - 16:58:49


پرچمدارهای اندرویدی در پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون‌ها جلو زدند!


دیجی رو/ برای سال‌ها، گوشی‌های آیفو به دریافت به‌روزرسانی‌های نرم افزاری برای مدت طولانی‌تری نسبت به اکثر گوشی‌های اندرویدی مشهور بودند. با این حال، اپل هرگز به صورت رسمی اعلام نمی‌کرد که چند سال پشتیبانی نرم افزاری را برای دستگاه‌های خود ارائه می‌دهد.

اما با اعمال قوانین سختگیرانه‌تر در بریتانیا، مقررات جدید زیرساخت امنیت و مخابرات محصول (PSTI) این کشور، تولیدکنندگان را ملزم کرده تا حداقل مدت زمان پشتیبانی برای به‌روزرسانی‌های امنیتی روی دستگاه‌های متصل به اینترنت را اعلام کنند.

به همین دلیل، اپل مجبور شد بیانیه انطباق خود را برای آیفون 15 پرو مکس فاش کند که به دوره پشتیبانی حداقل پنج ساله از اولین تاریخ عرضه اشاره دارد. این به معنای به‌روزرسانی‌های امنیتی تضمین شده تا 22 سپتامبر 2028 برای گوشی‌های سری آیفون 15 است که در سپتامبر 2023 عرضه شده بودند.



در حالی که این یک گام مثبت برای کاربران اپل است، اما این میزان پشتیبانی نرم افزاری از آنچه پرچمدارهای جدید گوگل و سامسونگ در حال حاضر ارائه می‌دهند، کمتر است. هر دو شرکت هفت سال به‌روزرسانی نرم افزاری (از جمله وصله‌های امنیتی و نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید) را برای پرچمدارهای جدید خود تضمین می‌کنند. این امر به کاربران پیکسل و گلکسی امکان دو سال پشتیبانی نرم افزاری بیشتر را نسبت به گوشی‌های آیفون می‌دهد.

یک نکته مهم را نباید نادیده بگیرید
با اینکه اپل دوره پشتیبانی پنج ساله را برای آیفون 15 پرو مکس اعلام کرده، اما باید بدانید که این شرکت سابقه‌ای طولانی در ارائه بیش از پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دارد. تا به حال، بسیاری از آیفون‌ها حتی شش سال یا بیشتر پس از عرضه، وصله‌های امنیتی را دریافت کرده‌اند. به عنوان مثال، آیفون 6 اس (پلاس) که در سال 2015 عرضه شد، به مدت هفت سال، یعنی از iOS 9 تا iOS 15 پشتیبانی دریافت کرد. گفتنی است، اپل این کار را تقریباً یک دهه پیش و بسیار جلوتر از زمان خود انجام داد.



البته، این پشتیبانی طولانی مدت از قبل و در هنگام عرضه آیفون 6 اس به طور رسمی اعلام نشده بود. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در سری آیفون 15 هم پشتیبانی نرم افزاری بیشتر از چیزی باشد که به صورت رسمی اعلام شده است. از سوی دیگر، خریداران اندروید، به ویژه کاربران مدل‌های پرچمدار گوگل و سامسونگ، اکنون می‌توانند مطمئن باشند که گوشی‌های سری پیکسل و گلکسی آن‌ها حداقل به مدت هفت سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

با این حال، گوگل معمولاً بدقول‌تر از بقیه شرکت‌ها بوده و سابقه کنار گذاشتن پروژه‌های زیادی را دارد! در واقع، حتی اگر هفت سال پشتیبانی را وعده داده باشد، هیچ تضمینی برای عمل به حرفش وجود ندارد. همه چیز فعلاً تنها بر روی کاغذ است و فقط گذر زمان است که تعیین می‌کند چه اتفاقی خواهد افتاد.

در نتیجه، اگر چه اپل به طور سنتی در سیاست‌های به‌روزرسانی پیشرو بوده است، اما از نظر پشتیبانی نرم افزاری تضمین‌شده و رسمی، پایین‌تر از گوگل و سامسونگ قرار می‌گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط