دوشنبه 09 مهر 1403 - 20:50

کد خبر 519534

شنبه 26 خرداد 1403 - 10:23:58


اینتل ریشه ناپایداری پردازنده‌های نسل 13 و 14 را پیدا کرده است


شهر سخت افزار/ پس از مدت‌ها گمانه‌زنی بالاخره اینتل اعتراف کرد مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake-S ناشی از وجود مقادیر نادرست در میکروکُد بوده و آپدیت رفع اشکال در راه است.

با وجود اینکه اینتل هیچ‌گونه بیانیه‌ای درباره مشکل ناپایداری پردازنده‌های Core i9 منتشر نکرده است، اما وعده داده بود تا پایان ماه می بیانیه‌ای صادر می‌کند. با این حال در ظاهر اینتل اذعان کرده مشکل فقط تنظیمات بایوس نیست و پای الگوریتم‌های موجود در میکروکُد پردازنده‌ها در میان است.

اذعان به وجود مشکل در سطح میکروکُد اینتل
ظاهراً اینتل ریشه مشکل ناپایداری را در مقادیر تنظیم‌شده برای الگوریتم eTVB (Enhanced Thermal Boost Velocity) در میکروکُد پیدا کرده است. مشکل ناپایداری در پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی گزارش شده بود.

 

همان‌طور که گفتیم، اینتل هنوز دست به شفاف‌سازی درباره علت ماجرا نزده است اما سند محرمانه افشا شده که به دست رسانه مشهور Igor’sLAB رسیده، تایید می‌کند ریشه مشکل در کُدهای میکروکُد پردازنده‌ها نهفته است. طبق این سند مشکل یاد شده باعث می‌شود ولتاژ و فرکانس پردازنده تا جایی بالا برود که موجب افزایش دما و ناپایداری شود. این سند تایید می‌کند هر دو پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی از این مشکل رنج می‌برند.

هرچند سند مورد بحث فعلاً محرمانه است، اما تحت NDA ارائه شده و به نظر می‌رسد در یک زمان مشخص اینتل موضوع را رسانه‌ای خواهد کرد.

توضیحات سند مزبور نشان می‌دهد مواجه پردازنده با ولتاژهای بالا باعث می‌شود الگوریتم کمینه ولتاژ را به طور نامناسب تعیین کند که در نهایت به ناپایداری منجر می‌شود. اما آنچه که منجر به این تغییر نامطلوب می‌شود، کار کردن پردازنده با ولتاژهای بالا است، بنابراین پیچیدگی بیشتری دارد و صرفاً بحث یک مقدار عددی نامناسب در میان نیست.

خبر خوب اینکه اینتل یک آپدیت میکروکُد برای رفع مشکل ناپایداری آماده کرده است که می‌بایست طی چند هفته آینده از سوی سازندگان مادربرد در قالب آپدیت بایوس منتشر شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط