دوشنبه 09 مهر 1403 - 22:55

کد خبر 647644

دوشنبه 09 مهر 1403 - 20:39:45


مختومه شدن بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های قضایی اردبیل با کمک صلح‌یاران


ایرنا/ رئیس مرکز توسعه حل اختلاف اردبیل گفت: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد پرونده‌های ارجاعی به هیئت‌های صلح این استان در ۶ ماهه نخست سال جاری به کمک صلح‌یاران با مصالحه مختومه شد.

حجت‌الاسلام سیدحسین علوی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف اردبیل شامگاه دوشنبه در همایش صلح و مهربانی در فرهنگ‌سرای بانوان و خانواده اردبیل اظهار کرد: با توجه به تشکیل ستاد صبر استان اردبیل از سه سال پیش و ایجاد هیئت‌های صلح در مسجدها، محله‌ها و برخی اداره‌ها در حال حاضر ۱۲۵ هیات صلح استانی با ۶۳۰ نفر عضو دایر است.
وی افزود: امسال به وسیله همین هیات‌های صلح، شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها، دادورزان و قاضیان اجرای احکام ۳۰۹ نفر از زندانیان آزاد شدند و ۱۵۰ نفر از افرادی که با صدور حکم جلب در آستانه حبس بودند، به کمک هیات‌های صلح از ورودشان به زندان جلوگیری شد و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانده شدند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان اردبیل بیان کرد: تعداد سه نفر از افرادی که به قصاص محکوم و در انتظار حکم اعدام بودند نیز از طریق هیات‌های صلح، هیات‌های جهادی و بخشایش برایشان رضایت گرفته شد.
وی با قدردانی از دادستان مشگین‌شهر عنوان کرد: همچنین برای ۶ مورد قصاص نفس با مشارکت اعضای شوراهای حل اختلاف، هیات‌های صلح و برخی به صورت مستقیم با ورود خود دادستان رضایت گرفته شده است.
حجت‌الاسلام علوی اضافه کرد: اعضای هیات‌های صلح در خصوص اخذ رضایت از اولیای دم حتی با هزینه شخصی تا نقاط دور دستی همچون سیستان و بلوچستان، گرگان، مشهد و تهران رفتند و این رضایت‌ها را تحصیل کردند که تلاششان قابل تقدیر است.
وی گفت: هیات‌های صلح در مورد محکومیت‌های مالی نیز تلاش قابل تقدیری داشتند، به طوری که در برخی پرونده‌ها برای بدهی یک میلیارد ریالی با پرداخت ۵۰ میلیون ریال و یا در پرونده دیگر برای مبلغ یک میلیارد ریال با پرداخت تنها ۸۰ میلیون ریال رضایت گرفتند که به واقع شاهکار است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان اردبیل افزود: اعضای هیات‌های صلح در پرونده‌های مربوط به دعاوی خانوادگی نیز ورود داشتند و برای نمونه در پرونده طلاقی که پای سه فرزند در میان بود، خانواده را به زندگی مشترک برگرداندند و وضعیت خانواده مدت ۶ ماه رصد شد تا اطمینان حاصل گردد که صلح و ثبات به صورت کامل در خانواده برقرار شده است.
وی میزان مختومه شدن پرونده‌های قضایی با مصالحه و جلوگیری از اعدام و یا به زندان رفتن افراد را نشان دهنده فعال بودن هیات‌های صلح استان عنوان کرد و از مجاهدت اعضای هیئت‌های صلح در حل مشکل‌ها، ایجاد مهربانی و رفع کدورت‌ها قدردانی نمود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط