چهارشنبه 06 تیر 1403 - 02:10

کد خبر 521250

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 15:00:00


گوناگون/ کشف غافلگیرکننده گور دسته‌جمعی ۱۰۰ پسر جوان


ایسنا/ محققان با بررسی بقایای بیش از ۱۰۰ نفر که در گودالی در «چیچن ایتزا» دفن شده بودند دریافتند که همگی این افراد مذکر و قربانی شده بودند.


نتایج یک کاوش جدید درباره یک گور دسته‌جمعی شامل بقایای بیش از ۱۰۰ نفر نشان می‌دهد که این افراد در جریان مجموعه‌ای از مراسم‌های آیینی «مایا»ها قربانی شده بودند. نکته قابل توجه درباره این گور آن است که تمامی بقایا به پسران جوانی تعلق دارند که در یک بازه زمانی ۵۰۰ ساله دفن شده‌اند.

«لایوساینس» ‌ در این‌باره نوشت، باستان‌شناسان پس از انجام آزمایش DNA درباره ۶۴ اسکلت از مجموع بقایای یافته شده، که در سال ۱۹۶۷ درون مخزن زیرزمین مخصوص انبار کردن آب در «چیچن ایتزا»، واقع در مکزیک کشف شده بود، به این نتیجه رسیدند. محققان نتایج این تحقیق را در مقاله‌ای در ۱۲ مه در ژورنال «نیچر» منتشر کردند.

نتایج تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که این دالان در فاصله اوایل قرن هفتم و اواسط قرن دوازدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفته بود. همچنین نتایج آزمایش‌های ژنتیک نشان می‌دهد تمام بقایا به پسرانی تعلق داشته است که یک چهارم آن‌ها با یکدیگر ارتباط خویشاوندی داشتند. محققان همچنین دو دوقلو در بین این بقایا کشف کردند.

«رودریگو بارکوئورا» (Rodrigo Barquera)، محقق ارشد این مقاله در گفت‌وگو با «لایوساینس» توضیح داد: «بیشتر این بقایا به افرادی بین ۳ تا ۶ سال تعلق دارند. با توجه به اینکه بسیاری از این افراد به یکدیگر مرتبط بودند، می‌توان نتیجه گرفت که فقط خانواده‌های خاصی به این گور دسترسی داشتند و همه نمی‌توانستند بقایای کودکشان را در این مکان قرار دهند؛ چراکه یک افتخار بزرگ بود.»

نحوه مرگ پسرانی که در این مکان دفن شده‌اند هنوز مشخص نیست.

«بارکوئورا» افزود: «با توجه به بررسی استخوان‌ها نتوانستیم هیچ اثری از زخم پیدا کنیم، در نتیجه این افراد به مخزن پرتاب نشده بودند.»

به گفته این محقق، ادامه تحقیقات می‌تواند احتمال مسموم شدن آن‌ها را تایید یا تکذیب کند.

این گور از جهاتی برای محققان غافلگیرکننده بود؛ چراکه بیشتر گورهای مشابه شامل بقایای زنان جوان یا ترکیبی از بقایای زن و مرد بوده است.

«بارکوئورا» توضیح داد: «به طور معمول، محل‌ دفن مرتبط با فضاهای زیرزمینی با پیشکش‌های باروری مربوط هستند، اما زمانی که دریافتیم تمامی افراد دفن‌شده در این مکان مذکراند و بسیاری از آن‌ها با یکدیگر خویشاوند هستند، فرضیه تغییر کرد. اکنون باید دلیل آن را پیدا کنیم.»

به گفته این کارشناس ممکن است هدف این گور هرگز پیدا نشود، اما ممکن است این قربانی‌ها برای درخواست از خدایان برای افزایش محصول بارندگی دفن شده باشند. با این حال یک سرنخ مهم در این گور، وجود بقایای دو جفت دوقلو است.

«بارکوئورا» بیان کرد: «می‌دانیم که دوقلوهای مذکر برای مایاها از اهمیت برخوردار بودند و این داستان وجود دارد که دوقلوهای قهرمانی به جهان مرگ رفتند تا از پدرشان انتقام بگیرند. ممکن است این دوقلوهای دفن‌شده یادبودی برای دوقلوهای قهرمان باشند.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط