چهارشنبه 06 تیر 1403 - 02:29

کد خبر 521268

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 14:40:56


عرضه ۲ برابری دام قربانی در گنبدکاووس


ایرنا/ مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: عرضه دام زنده در میدان فروش دام گنبدکاووس در آستانه عید سعید قربان و افزایش تقاضا برای خرید دام با افزایش ۲ برابری به روزانه پنج هزار و ۳۰۰ راس رسید.

اسماعیل انصاری، مدیرکل امور عشایر گلستان اظهار کرد: هرساله از یک هفته مانده به عید قربان، خرید و فروش گوسفند، گاو و شتر در میدان دام گنبدکاووس رونق بیشتری می‌گیرد.
وی افزود: میانگین روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ راس انواع دام سبک و سنگین در میدان دام گنبدکاووس به عنوان یکی از بزرگترین میادین دام کشور خرید و فروش می‌شود که این عدد از یک هفته مانده به عید قربان امسال به روزانه پنج هزار و ۳۰۰ راس با گردش مالی ۶۰۰ میلیارد ریال رسید.
مدیرکل امور عشایر گلستان ادامه داد: در این مدت افزون بر ۳۶ هزار راس دام قربانی در میدان دام گنبدکاووس خرید و فروش شده و احتمال افزایش آن تا صبح فردا به بیش از ۴۰ هزار راس وجود دارد.
انصاری گفت: با وجود ۱۰۰ آغل در میدان فعلی دام گنبدکاووس مشکلی برای نگهداری و عرضه دام مورد نیاز مردم در طول سال به ویژه عید قربان وجود ندارد و امسال هم افزایش محصولات کشاورزی و افزایش درآمد بهره‌برداران، باعث داغ شدن بازار خرید و فروش دام در شهرستان شده است.
وی افزود: میدان دام گنبدکاووس به وسعت حدود سه هکتار از سال ۱۳۷۲ با هدف کمک به حفظ سلامت دام و جلوگیری از عرضه دام‌ مریض به مصرف کننده و همچنین کمک به تثبیت قیمت فعال شد و جامعه عشایری و دامداران روستایی دام‌های سبک و سنگین خود را برای خرید و فروش به این مکان می‌آورند.

مدیرکل امور عشایر گلستان تاکید کرد: کارشناسان شبکه دامپزشکی به همراه یک دامپزشک بر روند سلامت دام‌های عرضه شده در این میدان نظارت دارند و هم اینک بره نر زنده با قیمت کیلویی سه میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال در این محل عرضه می‌شود.
انصاری با اشاره به اینکه جامعه عشایری گلستان تامین کننده ۲۵ درصد گوشت قرمز استان است، بیان کرد: با توجه به نیاز مردم به گوشت و اهمیت نقش عشایر در این رابطه، به صورت ساختاری بخشی از درآمد صندوق توسعه ملی در چند سال اخیر به عنوان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به جامعه کوچنده کشور پرداخت می‌شود.
مدیرکل امور عشایر گلستان افزود: امسال هم بر اساس سهمیه ابلاغی تسهیلات برای طرح‌های مرتبط با زنجیره تولید، گردشگری، صنایع دستی و گیاهان دارویی جامعه عشایری پرداخت خواهد شد چرا که تلاش داریم عشایر با دریافت تسهیلات با محوریت صنایع دستی و گردشگری بتوانند اشتغال پایدار برای خود و خانواده‌هایشان همراه با درآمد مناسب ایجاد کنند.
به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.
جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۵۷۷ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.
قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط