چهارشنبه 06 تیر 1403 - 04:03

کد خبر 521419

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 16:44:32


تورم در گیلان دو درصد بالاتر از نرخ کشوری!


فارس/ نرخ تورم کل کشور معادل ۳۷ درصد و گیلان معادل ۳۹ درصد است که بالاترین نرخ تورم استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف‌داران»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل‌ونقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان تا پایان اردیبهشت‌ماه برای کشور و گیلان منتشر شد که در راستای آن نرخ تورم کل کشور معادل ۳۷ درصد و استان معادل ۳۹ درصد است.مطابق این گزارش، نسبت تورم به مقدار مشابه در کشور حدود ۲ درصد بیشتر بوده که بالاترین نرخ تورم استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف‌داران»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل‌ونقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی»‌ است.

استان گیلان در بین ۳۱ استان کشور دارای رتبه بیست و یکم کمترین نرخ تورم کشور است. آمارها نشان می‌دهند اکثر استان‌ها ازجمله گیلان در کانال ۳۰ درصد قرار دارند و رتبه‌بندی استان‌ها به دلیل نزدیکی نرخ تورم آن‌ها، چندان معنی‌دار نیست.استان‌های سیستان و بلوچستان با نرخ 29.6 درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم 43.6 درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. به‌این‌ترتیب حدود ۱۴ درصد بین نرخ تورم استان‌ دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اردیبهشت‌ماه‎ سال جاری نسبت به اردیبهشت‌ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۱ درصد و در استان برابر 32.7 درصد بوده که بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در «ماهی‌ها و صدف‏داران»، «هتل و رستوران»، «آب، برق و سوخت» و «آموزش» بوده است.
 

همچنین طبق گزارش سازمان برنامه‌وبودجه، میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در اردیبهشت‌ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲/۸ درصد و استان برابر ۲/۶ درصد است که در گروه‌های «بهداشت و درمان»، «خدمات حمل‌ونقل عمومی»، «سبزیجات» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» دارای بالاترین مقدار بوده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط