چهارشنبه 06 تیر 1403 - 04:51

کد خبر 521484

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 17:42:18


احتمال انتقال بیماری های دامی با ذبح غیربهداشتی زیاد است


ایرنا/ معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان بر ذبح بهداشتی دام‌ها تاکید کرد و گفت: ذبح غیربهداشتی دام‌ها می‌تواند خطر انتقال بیماری‌های دامی را افزایش دهد.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: کشتارهای دام تا حد ممکن زیر نظر دامپزشکی انجام شود و افراد با داشتن هرگونه علایم به پزشک مراجعه کنند.
وی افزود: با ذبح غیر بهداشتی خطر انتقال بیماری تب مالت، تب کریمه کنگو و سایر بیماری های انگلی افزایش پیدا می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همدان یکی از استان های پر شیوع بیماری تب مالت در کشور است گفت: یکی از راه های انتقال این بیماری ذبح غیر بهداشتی دام آلوده است و تماس با خون، ترشحات، امعا و احشا این دام ها هم می تواند ناقل این بیماری باشد.
ترکمان اسدی انتقال ویروس تب کریمه کنگو و سایر بیماری های انگلی را از دیگر عواقب ذبح غیر بهداشتی دانست و بیان کرد: عامل و مخزن بیماری تب گریمه کنگو کنه است و کنه باعث انتقال این بیماری شده و انسان می‌تواند در مسیر انتقال بیماری قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: مردم باید دام زنده را از میادین عرضه مجاز و زیر نظر شبکه دامپزشکی بخرند همچنین افرادی که دام ذبح می کنند از وسایل حفاظت فردی مثل عینک، ماسک، دستکش و چکمه استفاده کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه توصیه به نخریدن گوشت و جگر خارج از نظارت شبکه دامپزشکی کرد و افزود: گوشت دام ذبح‌شده باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال و در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری سپس قطعه قطعه و مصرف شود، جگر و سایر امعا و احشای دام نیز باید پس از ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال در دمای چهار درجه سانتیگراد مصرف شود.
ترکمان اسدی تاکید کرد: خوردن گوشت و جگر به صورت خام یا نیم پز باید پرهیز کرد و مواد پروتئینی مانند گوشت و جگر باید به صورت به طور کامل پخته مصرف شوند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط