جمعه 08 تیر 1403 - 08:46

کد خبر 529577

یک‌شنبه 03 تیر 1403 - 22:05:00


با این قابلیت مخفی اندروید ۱۵ تمام اجزای گوشی‌تان را چک کنید


گجت نیوز/ یک قابلیت مخفی اندروید ١۵ به شما اجازه می‌دهد عملکرد تمام اجزای سخت‌افزاری گوشی‌تان را بررسی کنید و خودتان از خرابی قطعات مطلع شوید.
 
گوگل به‌زودی با ارائه یک قابلیت مخفی در اندروید ١۵، صاحبان گوشی‌های اندرویدی را سورپرایز خواهد کرد. اما ماجرا چیست؟

با افزایش تعهد شرکت‌هایی مانند سامسونگ و گوگل به ارائه به‌روزرسانی‌های طولانی‌مدت برای گوشی‌های هوشمند (تا هفت سال)، اهمیت بررسی گزینه‌های پیش رو در صورت بروز مشکل برای گوشی، بیش از پیش آشکار شده است. در حالی که بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری بدون مراجعه به مراکز تعمیرات قابل تشخیص و رفع نیستند، اقداماتی وجود دارند که خودتان می‌توانید برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه انجام دهید.

در به‌روزرسانی آینده اندروید ۱۵، گوگل صفحه‌ای اختصاصی برای تشخیص سلامت دستگاه را در نظر گرفته است که به شما امکان می‌دهد برخی تست‌های دستی را اجرا کرده و از وضعیت سلامت برخی قطعات داخلی گوشی خود آگاه شوید.

قابلیت مخفی اندروید ۱۵ دقیقاً چیست؟

گوگل در اوایل این هفته، سومین نسخه آزمایشی اندروید ۱۵ را منتشر کرد. با بررسی این نسخه روی یکی از گوشی‌های پیکسل خود، کاربران گزینه جدیدی را با عنوان «تشخیص سلامت دستگاه» در بخش تنظیمات گوشی کشف کرده‌اند. این گزینه در مسیر Settings > System قرار دارد و با وجود نداشتن توضیحات، کارکردش پس از ورود به آن به خوبی مشخص می‌شود.

صفحه تشخیص سلامت دستگاه شامل دو بخش اصلی سلامت قطعات (Component health) و حالت ارزیابید(Evaluation mode) می‌شود.

در بخش سلامت قطعات می‌توانید تست‌های دستی را اجرا کرده و از سلامت باتری و حافظه گوشی خود مطلع شوید. این تست‌ها می‌توانند به شما در تشخیص زودهنگام مشکلات سخت‌افزاری و پیشگیری از بروز آن‌ها کمک کنند.

بخش حالت ارزیابی نیز به شما امکان می‌دهد تا از یک گوشی سالم برای ارزیابی سلامت گوشی دیگر استفاده کنید. این قابلیت برای زمانی که به سلامت گوشی دوم خود مشکوک هستید، بسیار مفید خواهد بود.

بخش سلامت قطعات در اندروید ١۵

این قابلیت مخفی اندروید ١۵ به شما امکان می‌دهد وضعیت نمایشگر، صفحه لمسی، باتری و تراشه ذخیره‌سازی را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و در صورت نیاز اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات کنید.

١. تست نمایشگر
با اجرای تست نمایشگر، مجموعه‌ای از صفحه‌نمایش با رنگ‌های مختلف به شما نشان داده می‌شود. به این ترتیب می‌توانید به راحتی صفحه را از نظر نقص‌های بصری مانند پیکسل‌های سوخته، لکه‌ها یا هاله‌های رنگی بررسی کنید.

٢. تست صفحه لمسی
تست صفحه لمسی یک صفحه‌نمایش قرمز را نشان می‌دهد که هنگام کشیدن انگشت روی آن به رنگ سفید تبدیل می‌شود. این تست به شما کمک می‌کند تا نقاطی از صفحه نمایش که در آنها لمس و حرکت انگشت با مشکل مواجه است را شناسایی کنید.

٣. بررسی سلامت باتری
در بخش سلامت باتری می‌توانید اطلاعات مختلفی مانند ظرفیت باقیمانده باتری (به عنوان درصدی از ظرفیت اولیه)، تاریخ ساخت، اولین تاریخ استفاده و تعداد چرخه‌های شارژ را مشاهده کنید. این اطلاعات به شما نشان می‌دهد که باتری چه قدر عمر مفید دارد و چه زمانی نیاز به تعویض دارد.

۴. بررسی سلامت تراشه ذخیره‌سازی
بخش سلامت اجزا همچنین اطلاعاتی در مورد سلامت تراشه ذخیره‌سازی گوشی شما ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی مانند فضای ذخیره‌سازی استفاده شده، فضای ذخیره‌سازی آزاد و تعداد بلوک‌های معیوب باشد.

حالت ارزیابی در اندروید ١۵

حالت ارزیابی برای بررسی یک دیوایس نیازمند دستگاه ثانویه قابل اعتماد است. دستگاهی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، باید روی گزینه دستگاه ارزیابی‌شده (Evaluated device) ضربه بزند تا یک کد QR تولید کند که دستگاه دیگر بتواند آن را اسکن کند.

با انجام این کار، مجموعه‌ای از تست‌ها روی دستگاه تحت ارزیابی اجرا می‌شود که برخی از آن‌ها نیازمند اتصال به اینترنت هستند. این آزمایش‌ها شامل همان تست‌های صفحه‌نمایش و صفحه لمسی است که پیشتر توضیح داده شد. تکمیل این تست‌ها گزارشی ایجاد می‌کند که می‌توانید آن را برای بررسی وجود هرگونه مشکلی در دستگاه مورد نظر قرار دهید.

چند وقتی است که پیگیر تلاش‌های گوگل برای پیاده‌سازی رابط‌های برنامه‌نویسی مرتبط با سلامت باتری و حافظه هستیم و کنجکاو بودیم که چه زمانی بالاخره راه‌حلی ساده برای بررسی این قطعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. خوشحالیم که می‌بینم گوگل در نهایت راهی را برای بررسی سلامت این اجزا در اندروید ۱۵ اضافه کرده است.

اگرچه صفحه تشخیص دستگاه اطلاعات زیادی ارائه نمی‌دهد و همه‌ی قطعات را هم تست نمی‌کند، اما می‌تواند برای برخی از کاربران دردسر زیادی را کم کند، به ویژه برای کسانی که مشکلاتشان ناشی از نمایشگر، صفحه لمسی، باتری یا حافظه دستگاه است. اما این تنها قابلیت جدید اندروید نیست. ما در پست جداگانه‌ای به بررسی ٧ تا از مهم‌ترین قابلیت های جدید اندروید ١۵ پرداخته‌ایم که به زودی می‌توانید در گوشی‌های اندرویدی آن‌ها را تجربه کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط