جمعه 08 تیر 1403 - 18:53

کد خبر 531048

سه‌شنبه 05 تیر 1403 - 09:51:05


آتش‌سوزی در پنج هکتار از مراتع «چنارود» شهرستان چادگان


باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پنج هکتار از مراتع چنارود شهرستان چادگان دچار حریق شد.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: مراتع ده‌زرگران واقع در بخش چناررود شهرستان چادگان دچار حریق شد که پس از ۳.۵ ساعت تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی آتش را که همزمان در چند نقطه مرتع زبانه کشیده بود، مهار شد.
منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه عوامل انسانی عامل این آتش‌سوزی بودند، افزود:: در اثر این حادثه پنج هکتار از مراتع در آتش سوخت و خسارت دید.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: مقرر شد از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت‌یابی موضوع پیگیری و برخورد قانونی با عوامل بروز حریق بعمل آید.
او  ادامه داد: ارایه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن نمودن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی در مراتع اثر بخش باشد.
شیشه‌فروش گفت:تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امداد رسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.
او بیان کرد: اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت دارد که با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد:همچنین شرایط اقلیمی گرم و خشک وزش باد‌های گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق است.
او اضافه کرد:مدیریت بحران استان تاکید دارد، برای پیشگیری از وقوع آتش در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که موجب ایجاد حریق می‌شود خودداری کند.
شیشه‌فروش رهاکردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی‌اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در زمین‌ها و حاشیه راه‌ها را از جمله عوامل آتش سوزی دانست و افزود: پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهر‌ها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماند‌های گیاهی از اقداماتی است که می‌تواند ناخواسته موجب آتش‌سوزی در مراتع شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط