دوشنبه 11 تیر 1403 - 00:52

کد خبر 534936

جمعه 08 تیر 1403 - 18:49:54


پرتغال و تجربه تلخ بازی سوم گروهی


طرفداری/اگر فکر می‌کنید تیمی‌ که در هفته سوم دور گروهی یک رقابت ملی مهم فقط با برد صعود می‌کند و جلوی رویش پرتغال قدرتمند را می‌بیند شانس زیادی ندارد، سخت در اشتباهید؛ حداقل اتفاقات مشابه ۲ دسامبر ۲۰۲۲ و ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴ که این را می‌گوید؛ پرتغالی‌ها شما را به هدفتان می‌‌رسانند!
پرتغال مدت‌هاست نمی‌تواند دور گروهی یک رقابت ملی را با امتیازات کامل به‌پایان برساند.
شب گذشته در شب پایانی هفته سوم دور گروهی رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ و در جریان گروه F مسابقات، تیم‌های ملی گرجستان و پرتغال به‌مصاف هم رفتند. گرجستان با کسب یک امتیاز از ۲ دیدار قبلی فقط و فقط با برد مقابل پرتغال جواز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی را بدست می‌آورد؛ زیرا در صورت کسب مساوی نیز حتی با درنظر گرفتن شکست احتمالی چک مقابل ترکیه، نمی‌توانست با ۲ امتیاز در جمع بهترین تیم‌های سوم گروه‌های شش‌گانه یورو قرار گیرد. اکثر کارشناس و اهالی فوتبال، پیروزی گرجستان مقابل پرتغال را اتفاقی بعید می‌دانستند. البته که وقتی ترکیب‌های رسمی اعلام شد کمی احساس متفاوت به‌وجود آمد اما حضور کریستیانو رونالدو در نوک خط حمله درحالی‌که نمی‌خواست اولین تورنومنت ملی بدون گل زده در مرحله گروهی کارنامه‌اش را به‌ثبت برساند، همچنان کفه قدرت را به سمت سلسائو سنگینی می‌داد.
در جریان بازی اما خیلی زود مشخص شد اتفاقی آشنا درحال تکرار است. خویچا کواراتسخلیا کمتر از ۱۰۰ ثانیه زمان نیاز داشت تا گرجستان را پیش بیندازد و از آن‌جا به بعد پرتغالی‌ها هرچه زدند به در بسته خوردند و اتفاقا در نیمه دوم توسط میکاتادزه گل دوم را نیز دریافت کردند تا گرجستانی‌ها با این پیروزی بلیط بازگشت به تفلیس خود را کنسل و حضور خود در این ضیافت فوتبالی آلمان را تمدید کنند.
گرجستان به رهبری دروازه‌بان و زوج خط حمله‌اش پرتغال را آچمز کرد.

اما این اولین باری نیست که طی دو سال گذشته پرتغالی‌ها امید ملتی را برای صعود زنده نگه می‌دارد. به جام جهانی گذشته برگردیم و هفته سوم گروه H رقابت‌ها را بررسی کنیم. جایی که پرتغال با دو برد از دو دیدار اول خود مقابل کره جنوبی قرار می‌گرفت. کره‌ای ها به مانند گرجستانِ یورو، از دو دیدار ابتدایی خود یک امتیاز کسب کرده بودند و هر نتیجه‌ای جز پیروزی به منزله پایان ماجراجویی آن‌ها در قطر بود. کریستیانو رونالدو در ترکیب پرتغال حضور داشت و همه‌چیز آماده پیروزی سوم پرتغال بود و این اتفاق حتی با گلزنی ریکاردو هورتا در دقیقه ۵ محتمل‌تر نیز به‌نظر می‌آمد. اما ورق برگشت و کره‌ای ها ابتدا در دقیقه ۲۷ روی اشتباه خود رونالدو کار را به تساوی کشاندند؛ مقاومت خود را ادامه دادند و سرانجام در دقیقه ۹۱ با گل هوانگ‌ هی‌چان پیروزی را از آن خود کردند. در بازی همزمان هم غنا به اروگوئه باخت تا جواز حضور شاگردان پائولو بنتو در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی را به‌دست آید. لحظات پایانی آن دیدار و اشک‌های بازیکنان کره جنوبی از صحنه‌های ماندگار جام جهانی ۲۰۲۲ بود.

اشک‌های سون هیونگ‌مین پس از صعود کره جنوبی به مرحله یک هشتم نهایی

این دو دیدار و اتفاقات مشابه بسیاری که در آن‌ها وجود دارد باعث می‌شود بیش از پیش به اهمیت از دست ندادن امید تا آخرین لحظه پی ببریم، به‌خصوص اگر حریف‌مان پرتغال باشد!


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط