سه‌شنبه 12 تیر 1403 - 15:44

کد خبر 537334

یک‌شنبه 10 تیر 1403 - 15:35:51


وزیر صنعت: اگر وزیر نیرو بودم، اولویتم صنایع بود


ایسنا/ در پی اعمال محدودیت برق صنایع و از جمله خودروسازان، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه وزارت نیرو تامین برق صنایع را در اولویت دارد اما اگر بنده مسئول بودم، از اهمیت صنایع کم نکرده و اولویت را به صنایع می‌دادم تاکید کرد که البته در این شرایط، وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را به صنایع ارائه کرده و از آن‌ها خواسته تا «خودتامین» باشند و با احداث نیروگاه‌های برق، موتور تولید خود را روشن نگه دارند. 

در پی محدودیت برق صنایع و اجرای آن برای خودروسازان، این صنعت دچار چالشی جدی شده و پس از حدود دوسال که خودروی ناقصی تولید نمی‌شد و تولید خودروها عبور مستقیم بوده، مجدد محدودیت‌ها و قطعی برق خودروسازان منجر به تولید خودروی ناقص شده است.

در این رابطه عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنده به شخصه معتقد هستم که برق، زیرساخت اساسی برای توسعه و تولید است و برای آن بایستی اولویت تعیین شود. قانون هم همین موضوع را تصدیق می‌کند. اما اکنون در شرایط فوق‌العاده در تامین برق قرار گرفتیم و در نهایت تصمیم گرفته شده که اولویت برق  را به منازل دهند؛ تصمیم‌گیری آن بر عهده وزارت صمت نیست اما اگر بنده بودم، حتما تامین برق را به صنعت می‌دادم و معتقد هستم که کشور، نهایتا به این تصمیم خواهد رسید.  

وی در رابطه با برنامه وزارت صمت در این زمینه، تصریح کرد: در حقیقت برنامه ما «خوداتکا» کردن تامین برق صنایع است و در حال حاضر در حال احداث نیروگاه ها هستیم. بیش از ۵٠ درصد نیروگاه‌های فعال شده در سال گذشته، عملاً نیروگاه‌هایی هستند که توسط خود ما و صنعت سرمایه‌گذاری شده است. در حال تلاش هستیم که شرکت‌های بزرگ همچون ایدرو و ایمیدرو را در این بخش فعال‌تر کنیم تا زیرساخت‌های لازم برای تولید برق را فراهم کنیم. همچنین تلاش بر این است که خود صنعت برق را به عنوان یک صنعت اقتصادی در آورده تا سرمایه‌گذاران مشتاق به سرمایه‌گذاری در این صنعت شوند. چنانچه این فعالیت اقتصادی شکل بگیرد، مشکلات اساسی به نظر می‌رسد که حل خواهد شد.  

وی افزود: همچنین شهرک‌های انرژی را ایجاد می‌کنیم که معافیت‌های مالیاتی دارند، زمین را به قیمت مناسب دریافت می‌کنند و از پشتیبانی وزارت صمت بهره‌مند هستند؛ امکان اینکه این‌ها نیز بتوانند برق صنایع را به صورت خوداتکا فراهم کنند، وجود دارد. البته ذخیره سازی انرژی توسط صنایع نیز در دستور کار است.

مقام عالی وزارت صمت در رابطه با عملکرد دولت سیزدهم در حوزه صنعت، گفت: به اعتقاد بنده مشکلاتی در حوزه صنعت کشور وجود دارد و همچنین انتظارات موجود، مربوط به یک دوره خاص نیست و در هر دوره مشکلات و انتظارات خاص خود وجود دارند و این یک جریان به هم پیوسته است. 

علی‌آبادی تصریح کرد: متاسفانه صنایع ما صادرات محور نیستند؛ البته نه اینکه همه‌ی صنایع اینگونه باشند اما برخی از صنایع صادرات ندارند؛ در حقیقت ما به‌دنبال این نیستیم که صرفاً بازار تولیدات داخل،  بازار داخل باشد. صنایع ما وابسته به این هستند که کمک شوند؛ ما به اندازه کافی آموزش در اختیار صنایع نمی‌گذاریم و آموزشها یا کافی نیست یا دقیق.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم به حل مسئله صنعت، اهتمام داشت؛ از دوره‌ای که بنده حضور داشتم، کاملا میتوانم دفاع کنم. همت شد تا مسائل صنعت را شناسایی و اولویت بندی کنیم و سپس به اولویت‌ها بپردازیم.به عنوان مثال در موضوع ارز، زمانیکه وارد وزارت صمت شدم، کل ارز تخصیصی تعیین شده به صنعت در سال ١۴٠٢، حدود ٢٩.۵ میلیارد دلار بود در حالیکه که در پایان دوره این جبران را تا ٣٣-٣۴ میلیارد دلار افزایش دادیم. یا بطور مثال در بحث رفع تعهدات ارزی، تلاش کردیم که دانش‌بنیان ها و آنهایی که از امتیاز خاص برخوردار بودند، موضوع را حل کنیم.

وی در رابطه با برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه خودروهای اقتصادی، گفت: خودروهای ارزان‌ قیمت و البته همه‌ کالایی که تولید می‌شوند، بایستی دید تا چه حد بهره‌ور عمل می‌کنیم. بهره‌وری شاخص مهمی است.  در حال تلاش هستیم که نظام رقابت را در این حوزه ارتقاء دهیم تا خودروهایی در این مقیاس با کیفیت مناسب به دست مردم برسد. اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است. به طور مثال در گذشته میزان ارز اختصاص یافته به واردات در بخش خودرو را به خودروهایی اختصاص می‌دادیم که قیمت بالاتر از ١٠-١٢ هزار دلار داده می‌شد اما اکنون تلاش می‌شود که این نرخ پایین‌تر بیاید تا خودروی با کیفیت با قیمت مناسب به دست مردم برسد تا این مهم منجر به رقابت بهتر بین خودروسازان شود. یکی از ابزارها ایجاد رقابت است و ابزارهای دیگر هم وجود دارد؛ به طور مثال نهاده‌های تولید را منطقی تر کرده و امکانات را به گونه‌ای فراهم کنیم که صنایع از فرصت‌ها استفاده کرده و محصول خود را با قیمت مناسب عرضه کنند. 

وی در مورد واردات خودروهای جانبازان نیز اعلام کرد: آیین‌نامه واردات این خودروها ابلاغ شده و در حال اجرا شده است اما بسته به ظرفیت‌های تولید و با توجه به اینکه تعداد زیادی ثبت‌نام‌ کرده‌اند، این پروسه زمان‌بر شده و به زودی این موضوع هم حل خواهد شد. در حال حاضر برای جانبازان بالای ٧٠ درصد هم کار در دست انجام است. برای دیگر خودروهای وارداتی هم تامین ارز صورت گرفته است.

مقام عالی وزارت صمت ادامه داد: در شرایطی که در تخصیص ارز، کشور با محدودیت مواجه است، اختصاص ارز هم مطابق برنامه و اولویت صورت می‌گیرد. از صنایع خواسته می‌شود که برنامه خود را ارائه دهند تا تخصیص ارز صورت گیرد. در ابتدا این امر با تاخیر همراه بود اما خوشبختانه با تمهیداتی که صورت گرفت، وضعیت تخصیص ارز به صنایع بهتر شد. در سه ماهه امسال، بیش از مدت مشابه سال گذشته تخصیص ارز صورت گرفته است. محدودیت ارزی را بایستی به هر نحو مدیریت کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توصیه شما به وزیر صمت دولت چهاردهم چیست؟ کار بسیار سخت در پیش دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط