پنج‌شنبه 14 تیر 1403 - 17:58

کد خبر 539949

سه‌شنبه 12 تیر 1403 - 15:25:07


ثبت دمای ۴۰ درجه در ۱۲ شهر استان اصفهان


ایمنا/ معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تداوم صدور هشدار سطح زرد با شرایط گردوخاک و کاهش دید از اوایل وقت پنجشنبه تا پایان روز یکشنبه در استان خبر داد و گفت: بر ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه افراد آسیب‌پذیر در نیمه نخست روز تاکید داریم.

نوید حاجی‌بابایی، معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گرادیان فشاری مناسبی در نیمه شرقی از امروز تا پایان هفته بر روی استان است.
وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب افزایش سرعت وزش باد و فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی و کاهش دید خواهد شد، از این‌رو کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در نواحی نیمه شمالی، شرقی و مرکز استان مورد انتظار است، در مناطق غربی نیز شرایط افزایش ابر و وزش باد لحظه‌ای وجود دارد.
معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد طی تداوم شرایط باد و گردوخاک از بامداد یکشنبه دهم تا فردا در استان گفت: طی این مدت وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گردوخاک محلی و کاهش شعاع دید و افزایش غبارآلودی هوا در مناطق شرق، شمال، مرکز و جنوب استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، برخوار، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه و شهر اصفهان را فرا خواهد گرفت.
وی نسبت به کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد در نیمه شرقی اصفهان، احتمال آسیب به سازه‌های موقتی و سقوط اشیا از ارتفاعات در مناطق شرق و شمال استان هشدار داده و اظهار کرد: هم‌وطنان به ویژه گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) طی روزهای پیش رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.
حاجی‌بابایی بر لزوم مدیریت تردد خودروها در سطح شهرها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت فعالیت مراکز آموزشی و اداری، همچنین رعایت حداکثری مقررات رانندگی هنگام رانندگی در نیمه شرقی استان تاکید کرد.
وی درباره صدور مجدد هشدار سطح زرد با تداوم شرایط گردوخاک و کاهش دید از اوایل وقت پنجشنبه تا پایان روز، یکشنبه هفدهم تیر در استان، افزود: طی این مدت وزش باد به سمت شدید تا شدید همراه با گردوخا، کاهش دید در مناطق شرق و شمال استان، کاهش دید و کیفیت هوا در نواحی مرکزی، بالا رفتن شاخص کیفیت هوا و قرار گرفتن در وضعیت ناسالم پیش‌بینی شده است.
معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: فعالیت این سامانه مناطق شمال، شرق و مرکز استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، ورزنه و شهر اصفهان را فرا خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: کاهش شعاع دید و کیفیت هوا به ویژه در نیمه نخست روز، احتمال اختلال در تردد محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی استان، احتمال سقوط اشیا و آسیب به سازه‌های موقتی از مخاطرات سامانه مذکور است.
حاجی‌بابایی اضافه کرد: ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه افراد آسیب‌پذیر در نیمه نخست روز، احتیاط در تردد جاده‌ای، نداشتن جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه ساخت و درختان کهنسال، خودداری از سم یا محلول پاشی باغات و مزارع توصیه می‌شود.
وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه دمای هوای ۱۲ شهرستان اصفهان بر مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای ۱۲ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط