جمعه 15 تیر 1403 - 20:24

کد خبر 540820

پنج‌شنبه 14 تیر 1403 - 20:00:00


این مورچه برای نجات هم‌نوعش او را جراحی می‌کند


فارس/دانشمندان اعلام کردند نوعی مورچه می‌تواند عفونت را در پای هم‌نوع خود تشخیص داده، آن را ضدعفونی کرده و عضو آسیب دیده را قطع کند.
 
 
 به نقل از اینترستینگ‌انجینیرینگ، اولین مورد شناخته شده قطع عضو پیچیده در حیوانات بین مورچه‌ها دیده‌شد.
مورچه ها موجودات بسیار خاصی هستند. از حرکت از طریق میدان مغناطیسی زمین گرفته تا پاشیدن اسید به سمت دشمنان خود، این موجودات کوچک قادر به انجام کارهای بزرگ، هم به صورت واحد و هم در سطح فردی هستند. اکنون، تحقیقات جدید نشان داده است که مورچه ها حتی می توانند جراحی انجام دهند، اعضای هم‌نوع خود را قطع کنند و جان آنها را در این فرآیند نجات دهند.مورچه‌های نجار فلوریدا (Camponotus floridanus) مورچه‌های دیگر را با آسیب‌دیدگی پا، ابتدا با ارزیابی زخم، تمیز کردن آن و سپس تصمیم‌گیری در مورد انجام قطع عضو درمان می‌کنند.محققانی که این کشف را انجام دادند قبلاً دریافته بودند که گونه دیگری از مورچه می تواند زخم ها را با آنتی بیوتیک در بزاق خود درمان کند. با این حال، مورچه‌های نجار فلوریدا غده‌ای مشابه گونه‌های دیگر ندارند و بنابراین درمان آنها قطع عضو است.


تیم محققان متوجه شد که مورچه ها آسیب را ارزیابی و زخم را تمیز می کنند و سپس یک قطع کامل، که می‌تواند تا 40 دقیقه طول بکشد.   مشخص شد استخوان ران (بالایی ساق) در صورت آسیب دیدن همیشه تمیز و سپس قطع می‌شد، در حالی که استخوان درشت نی (پایین پا) فقط تمیز می‌شد و هرگز قطع نمی‌شد. علاوه بر این، میزان بقای مورچه‌ها با هر یک از این آسیب‌ها بسیار بالا بود.در صدمات استخوان ران مورچه، میزان موفقیت در حدود 90درصد یا 95درصد بود و برای استخوان همچنان میزان بقا به 75 درصد رسید.


گمان می رفت که تصمیم برای تمیز یا قطع کردن پا بر اساس خطر گسترش عفونت باشد. محققان با استفاده از یک میکروسی‌تی‌اسکنر، کشف کردند که استخوان ران از بافت عضلانی زیادی تشکیل شده است و می‌تواند خون یا همولنف را به بقیه بدن پمپاژ کند. در صدمات درشت نی، جریان همولنف کمتر با مانع مواجه می‌شود، به این معنی که باکتری‌ها می‌توانند سریع‌تر وارد بدن شوند. لوران کلر، نویسنده ارشد و زیست‌شناس تکاملی دانشگاه لوزان اظهار داشت: بنابراین، مورچه‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند به سرعت پا را برای جلوگیری از گسترش باکتری‌های مضر برش دهند، سعی می‌کنند با صرف زمان بیشتر برای تمیز کردن زخم درشت نی، احتمال عفونت کشنده را محدود کنند.
محققان گفتند این واقعیت که مورچه‌ها می‌توانند زخم را تشخیص داده، عفونت آن را بررسی کنند و بر اساس آن یکدیگر را درمان کنند تنها سیستم پزشکی است که می‌تواند با انسان رقابت کند.نتایج این مطالعه در مجله علمی Current Biology منتشر شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط