شنبه 14 مهر 1403 - 08:07

کد خبر 544548

شنبه 16 تیر 1403 - 12:14:11


هشدار هواشناسی سمنان درباره غبارآلودگی و احتمال آتش‌سوزی در طبیعت


ایرنا/ اداره کل هواشناسی استان سمنان در قالب اعلام ۲ هشدار زرد برای کل هفته جاری، روزهایی همراه با باد شدید، غبارآلودگی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پیش‌بینی کرد.

ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی سمنان ابراز کرد: هشدار زرد شماره ۱۶ برای سامانه اول با افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک و برای بعدازظهر شنبه تا پایان وقت روز جمعه است.

وی با اشاره به نوع مخاطره در سامانه اول، گفت: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، تندبادهای لحظه ای و گرد و خاک در غالب نقاط به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب به همراه کاهش نسبی کیفیت هوا و افزایش نسبی غلظت غبار دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: فعالیت این سامانه در استان سمنان با احتمال خسارات و مخاطرات ناشی از باد، کاهش دید در محورها، کاهش نسبی کیفیت هوا و احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با باد شدید همراه است.

به گفته مصطفوی، تمهیدات پیشگیرانه لازم جهت کاهش خسارات ناشی از باد شدید، خودداری از تردد عابران پیاده و نیز پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره یا سازه‌های ناپایدار به دلیل باد شدید، کنترل پوشش گلخانه ها جهت کاهش خسارات ناشی از باد، اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی و دامداری، پرهیز از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و در صورت روشن کردن حصول اطمینان از خاموش شدن کامل، مهمترین توصیه برای هفته جاری است.

دومین سامانه ناپایدار جوی با بارش‌های رگباری

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در توصیف سامانه دوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدارهای محلی، زمان آغاز فعالین این سامانه را نیز بعدازظهر شنبه تا پایان روز جمعه دانست و افزود: نوع مخاطره در این سامانه نیز بارش‌های پراکنده رگباری گاهی رعد و برق، احتمال تگرگ در برخی نقاط به ویژه در ارتفاعات و نواحی شمالی استان به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، مه‌آلودگی و کاهش دید به ویژه در محورهای کوهستانی و شمالی استان است.

وی تاکید کرد: منطقه اثر اصلی این سامانه ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان است و احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی به دلیل رگباری بودن بارش‌ها، احتمال اختلال در تردد محورها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه ها، مهمترین مخاطره ها خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی سمنان، کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و جوی‌ها کانال‌ها، آبراه‌ها و دهانه پل ها، خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دامها در نواحی مرتفع و تمهیدات لازم در بخش کشاورزی را مهمترین توصیه ها برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی برشمرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط