یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 00:59

کد خبر 546402

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 19:00:19


چاره‌اندیشی برای بازیافت طلای کثیف در بجنورد


ایرنا/ مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بجنورد با بیان اینکه ۳۰ درصد زباله‌های تولیدی بجنورد قابل بازیافت است گفت: بخش بسیار کمی از این حجم از زباله در چرخه تفکیک از مبداء قرار می‌گیرد و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

هادی قربانی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بجنورد اظهار کرد: روزانه ۱۴۰ تن زباله از سطح شهر بجنورد جمع‌آوری می‌شود.
وی افزود: سرانه متوسط تولید زباله به ازای هر نفر در مرکز خراسان شمالی ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم است و این میزان تولید تقریبا متناسب با استانداردهای کشور است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بجنورد اضافه کرد: سرانه تولید زباله در بجنورد ۹۰ گرم کمتر از میانگین کشوری است و زباله های تولیدی همچون سنوات گذشته در کوه باباموسی در بخش شمالی بجنورد به صورت سنتی دفن می شود.
وی ادامه داد: تفکیک زباله راهی برای کنترل و رعایت بهداشت محیطی و پیشگیری از آلودگی های زیستی است به ویژه در فصل تابستان که فسادپذیری بالای مواد باعث ایجاد تعفن و دفع شیرابه های زباله می شود تفکیک زباله ضرورت بیشتری پیدا می کند.
قربانی بیان کرد: طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدا برای نخستین بار سال ۱۴۰۱ در مرکز استان اجرایی شد و کلید خورد که کانکس هایی را در سه نقطه از شهر مستقر است.
  
راه‌اندازی کارخانه کمپوست در خان جانمایی
راه اندازی کارخانه کمپوست بجنورد در حالی مورد تاکید مسوولان خراسان شمالی است که تحقق آن در خان جانمایی مناسب و حل مشکلات اجتماعی مانده و این طرح ۱۰ ساله همچنان بلاتکلیف است.
 ۱۰ سال پیش کارخانه کمپوست بجنورد به عنوان بزرگترین کارخانه کمپوست شمال شرق کشور در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز استان کلنگ خورد و این واحد تولیدی تنها پس از چندماه فعالیت به علت مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم از بوی تعفن ناشی از فعالیت آن به تعطیلی کشیده شد.
پس از تعطیلی کارخانه کمپوست، زمینی در حوالی روستای نجف آباد برای ایجاد کارخانه جدید، جانمایی شد اما ساخت و راه اندازی این واحد تولیدی در مکان جدید هم با مشکل اجتماعی روبه رو است و تاکنون به نتیجه نرسیده است، اکنون ایجاد دفنگاه زباله و راه اندازی کارخانه کمپوست معطل چاره ای است که راه تکرار بر توقف فعالیت بسته شود.
دفنگاه زباله های بجنورد در محل کوه باباموسی قرار دارد و این کوه از سه دهه پیش محل دفن زباله ها است، البته این مکان در برهه ای کوتاه از زمان و با فعالیت کارخانه کمپوست از زباله ها خالی شد اما پس از تعطیلی کارخانه کمپوست بجنورد بار دیگر باباموسی عرصه تجمع زباله ها شد.
اگرچه تصمیم‌گیری‌های زیادی بری اجرای این طرح مسکوت مانده انجام شده ولی هیچوقت به نتیجه رسید و اینک دفع اصولی پسماند یکی از درخواست های اصلی مردم بجنورد شده که تاکنون محقق نشده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط