شنبه 14 مهر 1403 - 23:36

کد خبر 653104

شنبه 14 مهر 1403 - 20:45:00


معاون وزیر راه و شهرسازی: نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی پایین است


تسنیم/ معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نرخ پایین بهره وری ناوگان و شبکه ریلی کشور، گفت: افزایش سرعت ناوگان با توجه به وضعیت فرسودگی و عمر آنان، تمرکز ویژه بر امر نگهداشت و استفاده از تکنولوژی‌های روز را می طلبد.

جبارعلی ذاکری اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، سازمان‌ها و صنایع ایرانی ناچار هستند برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود با سرمایه‌گذاری بیشتری اقدام به خرید، نصب و راه اندازی خطوط تولید کنند. به همین منظور و جهت پاسخگویی به مطالبات سهامداران، مدیران ارشد تصمیم به افزایش سرعت تولید گرفته و انتظار ثبت رکوردهای جدید در تولید را مطالبه می نمایند. 

وی ادامه داد: افزایش تولید، اثر مستقیمی بر افزایش نرخ خرابی و توقفات تجهیزات داشته و در نتیجه با توجه به وضعیت عمر تجهیزات منجر به کاهش ارزش دارایی های موجود و الزام به صرف هزینه های هنگفت در خصوص بازسازی، نوسازی و تعمیرات اساسی خواهد داشت. بنابراین توجه و تمرکز ویژه بر علم روز مهندسی نگهداشت جهت تعیین تناسب عمر دارایی با کارکرد، سرعت و نرخ عملیات نگهداشت، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. 

رییس هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران بیان کرد: پیاده سازی صحیح و اصولی نگهداشت از دارایی ها در کشور تبدیل به یک دغدغه مهم برای تمام صنایع ایرانی شده است.

ذاکری ادامه داد: این امر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی و الزام به استفاده از تکنولوژی هایی مانند اتوماسیون در خطوط تولید است تا عیب یابی تجهیزات و وضعیت عملکرد آنان را به صورت مکانیزه و بر خط صورت پذیرفته و زمان کاری تیم های تعمیراتی صرف رفع این عیوب و تعمیرات صحیح و اصولی آنان با اتکا بر سطح مهارت تیمهای اجرایی نگهداشت گردد. 

وی بیان کرد: در کشور با شکل گیری جوایز بهره وری مانند جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران به دنبال ایجاد یک محرک و پیشران در سازمان‌ها برای خلق ارزش از حوزه نگهداشت و افزایش توسعه ثروت در کشور هستیم تا سازمان‌ها بتوانند نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود خود را در حوزه مهندسی نگهداشت به درستی شناسایی و در عرصه ملی ضمن بهبود عملکرد خود، در یک فضای سالم و پویا جهت تعالی و رشد به رقابت با دیگر سازمان ها بپردازند. 

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری جوایز ملی، دانش افزایی و ایجاد زمینه الگوبرداری مشترک برای سازمان‌ها و صنایع ایرانی است تا بتوانند با استفاده از تجارب و درس آموخته‌های خود نسبت به رفع چالش های سازمانی اقدام کنند.

ذاکری ادامه داد: انتظار داریم خروجی جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران منجر به بهبود عملکرد تیم‌های نگهداشت و استمرار تولید و سودآوری برای سازمان ها و صنایع ایرانی گردیده و امکان جلوگیری از ارز بری در کشور را با فراهم سازی فرصت های بومی سازی، خودکفایی و ساخت داخل را با استفاده از ظرفیت‌های شرکت های دانش‌بنیان فراهم سازد. 

وی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی صحیح و اصولی در سطح کشور یک دغدغه مهم و ضروری است؛ اگر بتوانیم مقوله مهندسی نگهداشت را در سطح کشور فرهنگ‌سازی کنیم، صنایع می‌توانند همچنان از دارایی‌های خود بیشترین ارزش را خلق کنند. 

مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: این چالش در صنایع مختلف من جمله صنایع ریلی نیز وجود دارد پایین بودن نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی همچنین دغدغه افزایش سرعت ناوگان با توجه به وضعیت فرسودگی و عمر آنان، تمرکز ویژه بر امر نگهداشت و استفاده از تکنولوژی‌های روز را می طلبد تا منجر به ارتقای بهره‌وری و شکل گیری بهره وری نوآور در صنعت ریلی کشور شود.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط