یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 11:07

کد خبر 547172

دوشنبه 18 تیر 1403 - 11:47:38


زنگ خطر شیوع «تب دنگی» در خراسان رضوی به صدا درآمد


فارس/ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آمارهای اعلامی، در برخی از استان‌های کشور پشه آئدس دیده شده، اما خوشبختانه در خراسان رضوی تاکنون موردی از وجود پشه آئدس مهاجم ثبت و گزارش نشده و موارد مثبت مبتلا به تب دنگی در این استان هم مربوط به کسانی بوده که سفر خارجی داشته‌اند.

حمیدرضا قربانزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس اعم از قطر، امارات، عربستان، یمن و کشورهای همسایه شرقی پاکستان و افغانستان همه جزو مناطق آلوده به پشه آئدس و بیماری تب دنگی هستند که در پاکستان، بیماری دنگی از سالیان سال شایع بوده است و تقریبا می توان ادعا کرد که هر پاکستانی تب دنگی دارد، مگر خلاف آن ثابت شود.
وی با اشاره به اینکه روزانه چهار پرواز از مشهد به کشور امارات، که آلوده به پشه آئدس و بیماری تب دنگی است، انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به تردد زائر و مسافر در پروازهای امارات به مشهد، خطر آلودگی به پشه آلوده در مشهد نیز زیاد است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با توجه به تعداد پروازها، در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد روزانه تا هشت نفر نیروی بهداشتی مراقبت‌های بهداشتی را انجام می‌دهند و برای مسافران و افراد مشکوک به بیماری، تست رپید انجام می‌شود که این برنامه تا قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی که برنامه بازگشت حجاج به کشور به اتمام می‌رسد، ادامه می‌یابد.

خطر شیوع تب دنگی در خراسان رضوی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آمارهای اعلامی، در برخی از استان‌های کشور مثل گیلان، هرمزگان، فارس و مناطق جنوبی و گرمسیر کشور پشه آئدس دیده شده، اما خوشبختانه در خراسان رضوی تاکنون موردی از وجود پشه آئدس مهاجم ثبت و گزارش نشده و موارد مثبت مبتلا به تب دنگی در این استان هم مربوط به کسانی بوده که سفر خارجی داشته‌اند.
قربانزاده ادامه داد: در استان خراسان رضوی و در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون فوتی ناشی از پشه آئدس مهاجم ثبت و گزارش نشده است و تاکنون تنها سه نفر بیمار مبتلا به تب دنگی در مشهد شناسایی و درمان شده‌اند.
وی راه اصلی پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی را محافظت خود از نیش و گزش پشه‌ها خواند و گفت: با توجه به اینکه این پشه‌ها در هنگام روز فعال هستند، پوشاندن پنجره‌ها با توری مناسب و ریز برای ورودی درب‌ها، اتاق‌ها و محله مسکونی، استفاده از اسپری و ترکیبات دورکننده حشرات در مناطق آلوده و پوشیدن لباس‌های کاملا پوشیده، آستین بلند و رنگ روشن برای افرادی که مجبور هستند در طول روز بیرون از منزل کار و در فضای باز کار کنند، امری ضروری است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که دوره پنهان بیماری تب دنگی بین چهار تا ۱۰ روز است که ممکن است هنوز بیمار علایمی نداشته باشد، افزود: ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون علامت است و ۲۰ درصد دیگر هم دارای علایمی است که ذکر شد.

دنگی دارو و درمان خاصی ندارد
قربانزاده خاطرنشان کرد: تب دنگی مانند سایر بیماری‌ها که داروهای خاص خود را دارند، نیست و این بیماری درمان و داروی خاص و یا کپسول یا داروی ضد ویروس ندارد بلکه درمان آن علامتی و نگه دارنده است.
وی افزود: درمان علامتی و نگهدارنده یعنی اگر بدن بیمار دچار کم‌آبی شود باید آب بدن او را تأمین کرد یا اگر بیمار نیاز به سرم‌تراپی داشت به وی سرم تزریق کرد یا اگر بیمار دارای درد و تب بود به او قرص استامینوفن می‌توان داد و یا اگر بیمار نیاز به خون داشت خون به وی تزریق می‌شود و اقدامات نگهدارنده برای او انجام داد که اگر درمان علامتی برای بیمار انجام شود میزان مرگ و میر بیمار سه تا پنج درصد خواهد بود.
قربانزاده ادامه داد: برای تسکین درد و تب دنگی به هیچ عنوان نباید از داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، ژلوفن، ایبوفرون و آسپرین استفاده کرد چرا که این داروها خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، و تنها داروی مجاز و قابل استفاده برای رفع درد و تب دنگی، استامینوفن است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اگر چه برای درمان تب دنگی واکسن کشف شده ولی این واکسن تنها در اختیار کشورهای آفریقایی است و هنوز از طریق سازمان بهداشت جهانی دستوری برای استفاده از آن در دیگر کشورها داده نشده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط