شنبه 31 شهریور 1403 - 15:07

کد خبر 55874

یک‌شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 12:01:00


پایان مرمت دو ساله مشهورترین برج تاریخی استانبول


سیناپرس/ برج دختر، یکی از بناهای نمادین استانبول در کشور ترکیه، پس از دو سال بازسازی طی یک مراسم باشکوه بازگشایی شد. این بنای بیزانسی بازمانده از سال ۴۱۰ قبل از میلاد، به یک موزه تاریخی با نمای جدیدی شبیه به نمای اولیه خود تبدیل شد.

 عملیات مرمت و بازسازی برج تاریخی دختر که یکی از مشهورترین آثار تاریخی شهر استانبول محسوب می شود، پایان یافت. روند بازسازی این برج در سال ۲۰۲۱ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و گروهی از کارشناسان برجسته از جمله معماران و مورخان آغاز شده بود.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه طی بیانیه ای مطبوعاتی درباره این کار گفت: هدف کلی از اجرای عملیات مرمت، پاکسازی ضمیمه هایی بود که بعداً به ساختمان اضافه شد و برای بنای اصلی مناسب نبوده  و همچنین این برج در برابر زلزله مستحکم و تقویت شد.
برج دختر در یک جزیره کوچک در ورودی جنوبی تنگه بسفر و حدود ۲۰ متری از سواحل منطقه Uskudar در سمت آسیایی استانبول واقع شده است. این برج در ابتدا به عنوان یک پست بازرسی گمرکی برای کنترل کشتی ‌هایی که از تنگه بسفر عبور می ‌کردند و در زمان امپراتوری روم برای جمع ‌آوری مالیات استفاده می‌ شد.


پس از فتح شهر توسط عثمانی ها در سال ۱۴۵۳ میلادی، این بنا به عنوان یک برج مراقبت، یک فانوس دریایی و یک مکان قرنطینه در طول همه گیری وبا در سال ۱۸۰۰ شروع به کار کرد. آخرین بازسازی برج دختر در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شده و این برج تاریخی طی مرمت فوق به یک رستوران تبدیل شد.

به گزارش سیناپرس، روایت‌ها و افسانه‌های بسیاری دربارهٔ برج دختر وجود دارد. گفتنی است  زیر ساخت و بخش عمده ای از زیرزمین برج امروزی، در زمان پادشاهی  محمد دوم  ملقب به  محمد فاتح  ساخته شده است. روی برج بر روی لوحه ‌ای مرمرین توسط خطاط سلطان محمد دوم طغرایی کتیبه ای با تاریخ ۱۸۳۲ نوشته شده است.

در این گزارش تصویری نمای برج دختر استانبول را پس از مرمت اخیر آن مشاهده می کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط