جمعه 30 شهریور 1403 - 09:02

کد خبر 56808

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 09:01:00


کشف یک «لامبورگینی کانتاش» پس از ۲۰ سال


پدال/ یک لامبورگینی کانتاش مدل ۱۹۸۲ پس از بیست سال در انباری پیدا شده که تاریخچۀ منحصربه‌فردی دارد و با قیمت نزدیک ۷۰۰ هزار دلار برای فروش گذاشته شده است.

خودرویی که در تصاویر می‌بینید یک لامبورگینی کانتاش LP500 S مدل ۱۹۸۲ است که سرگذشت جالبی دارد. این خودرو برای بیش از دو دهه در انباری در کالیفرنیای جنوبی نگهداری شده است. ظاهراً این کانتاش در انتظار بازسازی بوده که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده است. حال این خودرو در همان شرایطی که در انبار پیدا شده با قیمت ۶۹۵ هزار دلار برای فروش گذاشته شده است. به گفتۀ فروشنده اما این یک کانتاش معمولی نیست.

در سال ۱۹۸۲ لامبورگینی نسخۀ قوی‌تر LP500 S را معرفی کرد و این کانتاش سفیدرنگ اولین نمونه از این نسخۀ جدید است. ظاهراً رانندۀ آزمایشی لامبورگینی «والنتینو بالبونی» با اشاره به چند ویژگی مثل گلگیرهای متعلق به نسخۀ LP400 S، رینگ‌های منیزیومی Campagnolo و موارد دیگر، تأیید کرده که این خودرو اولین نمونه از کانتاش LP500 S است. علاوه بر این، اسنادی از تاریخچۀ خودرو نیز نشان می‌دهد که این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۸۲ معرفی شده است؛ و مورد دیگر اینکه گزارش شده از این کانتاش سفیدرنگ در بروشورهای تبلیغاتی برای نسخۀ LP500 S هم استفاده شده است.

این ویژگی‌ها، کانتاش داستان ما را به خودروی بسیار خاصی تبدیل کرده‌اند اما این پایان ماجرا نیست. در تاریخچۀ این خودرو لیست مالکین آن از ابتدا تاکنون ذکر شده است. این اسناد نشان می‌دهد که خودرو ابتدا به خریداری در ایتالیا تحویل داده شده است. وی خودرو را به آلمان و سپس به ایالات‌متحده برده است یعنی جایی که گیتاریستی بنام «کالوس کاوازو» از گروه راک Quiet Riot دهۀ ۸۰ آن را در سال ۱۹۸۵ خرید. وی ۱۵ سال از این کانتاش استفاده کرد و بخش عمده‌ای از کارکرد ۶۶ هزار کیلومتری خودرو توسط کاوازو پیموده شد.

اسناد نشان می‌دهند که کانتاش موردبحث در اواخر سال ۲۰۰۱ به شرکت Franco’s European Sports Cars برده شده و در انباری قرار گرفته که تا امروز در آنجا ماندگار بوده است. مشخص نیست که این خودرو هم‌اکنون شرایط حرکت دارد یا نه. در مشخصات خودرو اما ذکر شده که پیشرانۀ ۴.۸ لیتری V12 آن در سال ۱۹۸۵ بجای کاربراتور به سیستم انژکتوری مجهز شده تا با مقررات آلایندگی کالیفرنیا مطابقت پیدا کند. درنتیجه، کاربراتورهای اصلی خودرو از بین رفته‌اند اما بال نمادین کانتاش همچنان موجود بوده و هرگز روی خودرو نصب نشده است. جعبه‌ابزار و چرخ زاپاس هم از دیگر لوازم همراه این سوپرکار خاص هستند.

نگاهی به حراجی‌ها نشان می‌دهد که کانتاش‌های کلاسیک با قیمتی کمتر از این خریدوفروش می‌شوند اما این نمونۀ خاص به خاطر تاریخچۀ ویژه قطعاً ارزش بیشتری دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط