جمعه 30 شهریور 1403 - 13:26

کد خبر 57236

دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 13:45:00


سرگیجه مردم از تعیین قیمت خودروهای مونتاژی؛ شورای رقابت: توافقی با مونتاژکاران نداشته‌ایم!


آخرین خودرو/ به تازگی سخنگوی شورای رقابت در مصاحبه ای با فارس تاکید کرده که این شورا توافقی با مونتاژکاران نداشته است. روز گذشته بود که خبر تغییر دوباره قیمت خودروهای مونتاژی در رسانه های خودرویی منتشر شد. این خبرحاکی از توافق شورای رقابت و خودروسازان خصوصی بود که طبق آن دو طرف توافق کرده بودند که خودروسازان بتوانند محصولات خود را بمدت یک سال با قیمت بهمن ماه سال گذشته به فروش برسانند تا محاسبات جدید شورای رقابت انجام شود. حالا سخنگوی شورای رقابت در مصاحبه ای با فارس ضمن رد اظهارات مدیرعامل کرمان موتور تاکید کرد که این ادعا ها صرفا برداشتی از دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری بوده و به هیچ وجه توافقی با این عنوان انجام نشده است.
شواری رقابت با مفهوم تصمیم قطعی یا اطلاعیه آشنا نیست؟
از تاریخ 20 اردیبهشت تا امروز اخبار متناقضی در مورد قیمت خودروهای مونتاژی  منتشر شده است. البته در تصمیم های اولیه، همیشه صحبت از قطعی بودن قیمت های اعلامی شده اما اگر خبری در تضاد این تصمیم منتشر شده باشد بعدا توسط شورای رقابت به عنوان برداشت نادرست تلقی شده است. نکته عجیب این است که اگر تصمیم شواری رقابت کاملا قطعی است و تغییری نخواهد داشت چرا از روز اول خبر های ضد و نقیض در این مورد منتشر می شود. چرا خودروسازان به سادگی می توانند اظهاراتی کاملا متضاد با این تصمیم را مطرح کنند و از توافق قطعی با شورای رقابت سخن می گویند؟ اگر تصمیم شورای رقابت در مورد این قیمت ها قطعی است چرا با شرکت هایی که این تصمیم را زیر سوال می برند برخورد قانونی نمی شود؟ چرا شورای رقابت فروش با قیمت بالاتر از قیمت های اعلامی را تخلف قلمداد نمی کند؟
این همه سوال بدون جواب عملکرد شواری رقابت در اطلاع رسانی را زیر سوال می برد. اگر موضوع قیمت مونتاژی ها از همان آغاز تا این اندازه قطعی بود، چرا شواری رقابت با اطلاعیه ای محکم موضوع قیمت مونتاژی ها  را قطعی اعلام نکرد؟ از زمانی که قیمت مونتاژی ها اعلام شده سخنگوی شورای رقابت صرفا از طریق مصاحبه در این مورد اظهار نظر کرده و اگر هم نقل قولی در تضاد با این قیمت ها منتشر شده باشد، "برداشت نادرست" دلیلی است که سخنگوی این نهاد فراقوه ای برای این تضاد ها عنوان می کند. بنظر می رسد که این شورا باید یک اطلاعیه محکم برای قیمت ها منتشر کند و انجام فروش مغایر با آن را تخلف قلمداد کند.
مردم بازنده اصلی این بازی هستند
افراد زیادی در همین طرح یکپارچه فروش می خواهند خودروهایی خریداری کنند که هنوز قیمت آن مشخص نیست. این یعنی خریدار اصلا نمی داند خودرو قرار است با قیمت شواری رقابت به دستش برسد و یا باید قیمت شرکت را برای خرید خودرو در نظر بگیرد. فاصله قیمت های اعلامی آنقدر زیاد است که می توان انتخاب خریداران را به کلی تغییر دهد. در این چند روزه مخاطبین آخرین خودرو هم بارها از عدم شفافیت قیمت ها گله داشته اند و سردرگم هستند. اعلام قیمت های متناقض خودروها هر روز بازار را هم آشفته می کند و اگر این روزها بازار خودرو را رصد کرده باشید متوجه فاجعه ای که بازی شواری رقابت و مونتاژکاران رقم زده اند، شده اید. مردم انتظار دارند یک نفر حرف آخر را در این شرایط بزند تا بتوانند تصمیم درستی برای خرید خودرو داشته باشند و ادامه این بازی بازنده ای جز مردم ندارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط