سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 22:01

کد خبر 578530

جمعه 12 مرداد 1403 - 17:26:14


لپ‌ تاپ های هوش مصنوعی Snapdragon X سال آینده بسیار ارزان‌تر می‌شوند


شهر سخت افزار/ کوالکام به تازگی با پاسخ به انتقادات گسترده کاربران مبنی بر قیمت قابل توجه لپ‌تاپ های مجهز به پردازنده اسنپدراگون X، قول داده است که در سال آینده امکان خرید این محصولات با قیمتی بسیار ارزان‌تر ممکن شود. بنا به گفته مدیر اجرایی این شرکت سال آینده با حفظ عملکرد و تمامی قابلیت‌های پردازنده اسنپدراگون X، لپ‌ تاپ‌های با ارزش خرید بالاتری عرضه خواهد شد که نسبت به محصولات کنونی چند صد دلار ارزان‌تر هستند.

بدون شک پس از معرفی پردازنده اسنپدراگون X از سوی کوالکام یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کاربران قیمت بالای لپ‌تاپ های مبتنی بر آن بوده است. در حال حاضر ارزان‌ترین لپ‌تاپ مجهز به این پردازنده Surface Laptop مایکروسافت است که نزدیک به 1000 دلار قیمت دارد. به نظر همین موضوع سبب شده است این محصولات نتوانند رقابت خوبی با دیگر محصولات بازار همچون مک‌بوک‌ های اپل و لپ‌تاپ های ویندوزی داشته باشند. خوشبختانه کوالکام امروز اعلام کرد که این رویه در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد.

براساس گزارش Theverge، کوالکام قصد دارد در سال آینده با همکاری شرکای تجاری خود لپ‌تاپ ها و سیستم‌های خانگی جدیدی را تولید کند که ضمن در اختیار داشتن پردازنده‌های قدرتمند اسنپدراگون X، قیمت ارزان‌تری نیز دارند. آقای Cristiano Amon، مدیر اجرایی کوالکام امروز ضمن تایید این موضوع اعلام کرد که این سیستم‌ها در سال 2025 عرضه می‌شوند و قیمت آن‌ها حتی می‌تواند به 700 دلار نیز برسد. وی همچنین تایید کرده است که قدرت پردازنده اسنپدراگون X در این محصولات دست نخورده باقی می‌ماند و هسته عصبی آن‌ها نیز همان قدرت کنونی را خواهد داشت.

کوالکام به صورت مشخص به عنوان لپ‌تاپ اشاره نکرده است؛ چرا که به نظر می‌رسد قرار است سیستم‌های خانگی ارزان قیمتی نیز با استفاده از این پردازنده‌ها تولید شود. پردازنده‌های اسنپدراگون X این شرکت می‌توانند از سیستم‌های خانگی کوچک نیز پشتیبانی کاملی داشته باشند. کوالکام چندی پیش محصولی با عنوان Dev Kit را معرفی کرد که به نوعی اولین مینی‌ پی‌سی مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون X است. این مینی پی‌سی که در ماه جاری میلادی عرضه خواهد شد 900 دلار قیمت دارد.

تاکنون دو پردازنده در قالب سری محصولات اسنپدراگون X کوالکام معرفی و روانه بازار شده است. پردازنده X Elite دارای 12 هسته پردازشی است و در پردازنده X Plus نیز می‌توان به 10 هسته پردازشی دسترسی پیدا کرد. کوالکام هنوز به صورت مشخص اعلام نکرده است که این محصولات ارزان قیمت به کدام ‌یک از این پردازنده‌ها مبتنی خواهند بود اما به احتمال فراوان شاهد حضور پردازنده‌های ارزان قیمت‌تر X Plus در آن‌ها هستیم.

اگرچه بیش از یک ماه از عرضه لپ‌تاپ های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون X می‌گذرد اما کوالکام هنوز اطلاعاتی در مورد میزان فروش آن‌ها منتشر نکرده است. این شرکت هنوز انتشار این اطلاعات را زود می‌داند اما اعلام کرده است که هم اکنون موجودی برخی از این لپ‌تاپ ها در بازارهای جهانی به اتمام رسیده است. این شرکت هم اکنون مشغول رایزنی با شرکای تجاری خود است تا در آینده نزدیک نسل جدیدی از دستگاه‌های مجهز به این پردازنده‌ها را روانه بازار کنند. قرار است این محصولات جدید در نمایشگاه IFA که در اوایل ماه سپتامبر برگزار می‌شود به همگان معرفی شوند.

کوالکام در تلاش است پس از تسخیر بازار گوشی‌های هوشمند، خودروهای هوشمند و همچنین اینترنت اشیا، در بازار سیستم‌های خانگی و همچنین لپ‌تاپ ها نیز جایگاهی ویژه برای پردازنده‌های خود دست و پا کند. این شرکت انتظار دارد در آینده نزدیک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان تراشه‌های سیلیکونی برای کامپیوترهای هوش مصنوعی یا AI PC‌ها شناخته شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط