یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 22:05

کد خبر 578842

شنبه 13 مرداد 1403 - 08:45:00


ربات مبتنی بر هوش مصنوعی دندانپزشک می‌شود


فارس/سیستم رباتیک تمام اتوماتیک مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار در جهان کار یک دندانپزشک را انجام می‌دهد.
 
 یک ربات مستقل با کنترل هوش مصنوعی برای اولین بار کار دندانپزشک را روی یک بیمار انسانی انجام داده که تقریباً هشت برابر سریعتر از یک دندانپزشک انسان است.
این سیستم که توسط شرکت بوستون پرسپتیو ساخته شده است از یک اسکنر حجمی سه بعدی استفاده می‌کند که با استفاده از مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی یا OCT یک مدل سه بعدی دقیق از دهان شامل دندان ها، لثه ها و حتی اعصاب زیر سطح دندان را می سازد. این روش تشعشعات مضر اشعه ایکس را از فرآیند حذف می‌کند.

در ادامه، فرد می تواند خواسته خود را با دندانپزشک (انسان)، درمیان بگذارد و هنگامی که تصمیم‌ها گرفته شد، جراح دندانپزشک روباتیک مسئولیت را بر عهده می‌گیرد. این ربات جراحی را برنامه ریزی کرده و آن را انجام می‌دهد.اولین تخصص این دستگاه آماده‌سازی دندان برای روکش است. این کار معمولا یک روش دو ساعته است که دندانپزشکان آن را با دو ویزیت انجام می‌دهند اما دندانپزشک رباتیک آن را در کمتر از 15 دقیقه انجام می‌دهد.در ادامه یک ویدیوی تایم لپس از تراشیدن دندان را مشاهده می‌کنید.
 
کریم زکلاما، دندانپزشک عمومی و عضو هیئت مشاوره بالینی پرسپتیو می‌افزاید: «سیستم رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی دندانپزشکی را متحول می‌کند. تجربه بیمار به دلیل ساده‌سازی روش‌ها و افزایش راحتی بیمار بهتر خواهد بود. قابلیت‌های تصویربرداری پیشرفته، به‌ویژه اسکنر داخل دهانی، جزئیات بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط