یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 23:57

کد خبر 637760

یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 15:16:50


گوناگون/ «شهباز» پرنده شکاری گمشده، پس از ۵۵ سال دیده شد!


خبرآنلاین/ پرنده‌ای که مدت‌ها تصور می‌شد منقرض‌شده است، توسط یک عکاس حیات‌وحش دیده و ثبت شد.
  نوعی باز (Goshawk) به نام شهباز بریتانیای نو (Accipiter princeps) به مدت ۵۵ سال دیده نشده بود؛ به همین دلیل تصور می‌شد که این پرنده شکاری کمیاب شده است. تاکنون فقط چهار نمونه از این پرنده شناسایی‌شده بود اما هرگز عکسی از آن گرفته نشده بود؛ بنابراین این پرنده در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر IUCN با عنوان جانور آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شد.

بااین‌حال، چند ماه قبل تام ویروس (Tom Vierus)، عکاس حیات‌وحش مستقر در فیجی، در سفری با صندوق جهانی طبیعت (WWF) از پرندگان در جزیره بریتانیای جدید در پاپوآ گینه نو عکس می گرفت. بدون اینکه عکاس در آن زمان بداند دقیقاً از چه پرنده‌ای عکس می‌گیرد، موفق شد که اولین تصویر شهباز بریتانیای نو را به ثبت برساند.

«شهباز» پرنده شکاری گمشده، پس از ۵۵ سال دیده شد!/ عکس
شهباز بریتانیای نو (Accipiter princeps)

یک سورپرایز بزرگ

پس‌ازاین تصویر، پرنده شناسان معروف بین‌المللی تائید کردند که پرنده در تصویر، درست همان پرنده گمشده است. تام ویروس می‌گوید:« من واقعاً امیدوارم که این بخش بکر جهان بتواند با کمک جوامع محلی، ابتکارات حفاظتی موجود و حمایت WWF تا حد امکان دست‌نخورده باقی بماند.»

ویروس از این پرنده در جنگل‌هایی که بخشی از رشته‌کوه‌های ناکانای بریتانیای نو هستند عکاسی کرد. این رشته‌کوه یکی از سایت‌های میراث جهانی یونسکو است که با گستره ناهموار و تنوع زیستی قابل‌توجه، بخش سرسبزی از پاپوآ گینه نو را تشکیل می‌دهند. درواقع به نظر می‌رسد شهباز بریتانیای نو برای ۵۵ سال در این طبیعت زیبا از دیده‌ها پنهان‌شده بود.

منبع: 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط