سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 22:49

کد خبر 58666

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 09:18:00


نماینده ادوار مجلس: برای ایران تفاوتی نمی‌کند اردوغان پیروز شود یا رقیبش


نامه نیوز/ نماینده ادوار مجلس گفت: این طور نیست که با رفتن اردوغان و آمدن کمال قلیچدار اوغلو تفاوتی در سیاست خارجی دولت آنکارا اتفاق بیفتد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خیلی حساس پیش رفت و دو رقیب دوشا دوش هم کسب رأی کردند. حالا انتخابات به دور دوم کشیده شده است اما سئوال این است نتیجه نهایی چه تأثیری بر روابط آنکارا-تهران خواهد گذاشت.

محمدحسن جمالی در گفتگو با نامه نیوز درباره تأثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر روابط تهران و آنکارا گفت: ترکیه بعد از آتاتورک کودتاهای متعددی را تجربه کرد، دولتهایی همچون بولن اجویت، سلیمان دمیرل، خانم چیلر و غیره سرکار می آمدند و پس از مدتی بر اثر کودتا سرنگون می شدند.

وی افزود: وقتی حزب اسلامگرای آقای نجم الدین اربکان پیروز شد و دولت را به دست گرفت، بر اثر کودتا سرنگون شد اما از آن تاریخ پایگاه اجتماعی اسلامگرایان تقویت شد تا آنکه آقای اردوغان نخست وزیر و سپس رئیس جمهور شد. وقتی به سیر تاریخی رویکرد سیاست خارجی ترکیه بعد از آتاتورک نگاه می کنیم، این واقعیت روشن می شود که هیچ کدام از دولت ها در این حوزه تفاوتی با هم ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: برخی تصور می کردند اگر دولت اسلامگرا در ترکیه سرکار آید آنکارا با اسرائیل قطع رابطه می کند و از ناتو خارج می شود اما دیدیم این طور نشد، هر چند آقای اردوغان مانورهایی در مواجهه با اسرائیل داد اما امروز شاهدیم روابط ترکیه و اسرائیل حتی در سطح امنیتی و نظامی برقرار است. ضمن آنکه همچنان آمریکا پایگاه نظامی اینجرلیک در ترکیه دارد.

وی ادامه داد: سیاستمداران ترک شاید در موضوعات داخلی مناقشه هایی با هم داشته باشند اما همه آنها سیاست واحدی را در پایبندی به اصول آتاتورک نشان دادند. نوع مواجهه با کردها، قبرس شمالی، یونان و سایر همسایگان رویکردهای ثابتی در حوزه سیاست خارجی دولت آنکارا است فارغ از آنکه چه رئیس جمهوری با چه نوع تفکری در قدرت مستقر باشد.

جمالی گفت: این طور نیست که با رفتن اردوغان و آمدن کمال قلیچدار اوغلو تفاوتی در سیاست خارجی دولت آنکارا اتفاق بیفتد. شاید با تغییر دولت آنکارا در تاکتیک های حوزه سیاست خارجی شاهد رویه های جدیدی باشیم اما راهبردهای آنها تغییر نخواهد کرد. ما هم نباید در این دام بیفتیم که مواضعی بگیریم که برای مان هزینه زا باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط