سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 08:01

کد خبر 586775

جمعه 19 مرداد 1403 - 19:55:00


غول‌های حافظه دیجیتال در راه‌اند؛ معرفی کارت حافظه 8 ترابایتی توسط سن دیسک


شهر سخت افزار/ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که تا چند گیگابایت یا حتی ترابایت می‌توان روی ظرفیت یک کارت حافظه حساب کرد؟ امروز شرکت SanDisk نخستین کارت حافظه‌ی SD جهان با ظرفیت 4 و ۸ ترابایت را معرفی کرد؛ بزرگ‌ترین کارت حافظه‌ای که تاکنون دیده‌ایم.

معرفی کارت های حافظه 4 و 8 ترابایتی؛ تحقق یک رویای قدیمی
نگرانی بابت تمام شدن فضای ذخیره‌سازی دوربین یا دستگاه بازی ممکن است به زودی به گذشته تعلق پیدا کند. بنابر گزارش TechRadar وسترن دیجیتال، مالک سن‌دیسک، دو کارت حافظه‌ی انقلابی را معرفی کرده است: نخستین کارت SD جهان با ظرفیت ۸ ترابایت و در کنار آن نخستین کارت microSD جهان با ظرفیت ۴ ترابایت. صرف نظر از اینکه شما به عکاسی یا فیلمبرداری از سوژه‌ها با ثبات دوربین مشغول باشید، هر دو ظرفیت می‌توانند انعطاف‌پذیری خلاقانه‌ی عظیمی را برای اهداف مختلف به ارمغان آورند؛ البته به شرطی که از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید.

وقتی صحبت از کارت های حافظه به میان می آید، می‌توانیم آن را به رقابت فضایی آمریکا و شوروی در قرن بیستم تشبیه کنیم؛ طرفین این رقابت در هر لحظه در حال نوآوری هستند و هر لحظه محصول یا اتفاقی نو رونمایی می‌شود. کارت‌های جدید وسترن دیجیتال نیز به نوعی در راس این حوزه قرار می‌گیرند و می‌توانند مرزهای فضای ذخیره‌سازی قابل حمل را جابجا می‌کنند؛ اتفاقی که البته چند ماه پیش و با رونمایی از اولین کارت‌های حافظه SD با ظرفیت 4 ترابایت شاهد آن بودیم.

کاربردهای کارت حافظه با ظرفیت 4 و 8 ترابایت
با استفاده از یک کارت SanDisk SDUC UHS-I با ظرفیت ۸ ترابایت در یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه، شما قادر خواهید بود تقریباً ۱۶۵ هزار فایل RAW با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل را ذخیره کنید. صرف نظر از صنعت یا ژانر کاری شما، این حجم عظیمی از تصاویر ثابت بر روی یک کارت واحد است. به طور مشابه، با استفاده از یک کارت SanDisk microSDUC UHS-I با ظرفیت ۴ ترابایت در یک نینتندو سوییچ، شما می‌توانید کتابخانه‌ای شامل بیش از ۶۶۰ بازی با حجم فایل ۱۲ گیگابایت را ذخیره کنید. این مقدار به طور قابل توجهی بیشتر از هر کارت microSD دیگری است که تا امروز دیده‌اید.

این دو کارت SanDisk که در کنفرانس «آینده‌ی حافظه و ذخیره‌سازی» در کالیفرنیا معرفی شدند، یک استاندارد جدید برای ذخیره‌سازی دیجیتال تعیین می‌کنند. هر دو کارت از استاندارد Secure Digital Ultra Capacity (SDUC) استفاده می‌کنند که از نظر تئوری قادر به پشتیبانی از ظرفیت ذخیره‌سازی تا ۱۲۸ ترابایت است.

وسترن دیجیتال امسال پیش از این نیز یک بار دیگر این سطح را ارتقا داده بود و در نمایشگاه NAB در ماه آوریل، کارت SD با ظرفیت ۴ ترابایت و کارت microSD با ظرفیت ۲ ترابایت را معرفی کرده بود. این کارت‌های جدید یک قدم فراتر رفته و ظرفیت را دو برابر می‌کنند.

قیمت کارت‌های حافظه 4 و 8 ترابایت سن دیسک
متاسفانه تنها نکته مجهول تا به امروز در مورد این کارت‌ها، قیمت و زمان عرضه آنهاست.  اما برای مقایسه، کارت Extreme Pro با ظرفیت ۱ ترابایت در آمازون ۱۴۰ دلار یا ۱۳۵ پوند قیمت دارد، بنابراین انتظار داشته باشید که نسخه ۸ ترابایتی قیمت بسیار بیشتری داشته باشد.

فضای بیشتر از آنچه اکثر کاربران نیاز دارند؟
در عصر کنونی ویدئوهای ۸K و تصاویر با رزولوشن بالا، ظرفیت ذخیره‌سازی برای یک جریان کاری روان بسیار مهم است. کارت‌های حافظه با ظرفیت بالا به شما اجازه می‌دهند قبل از تعویض کارت، مدت زمان بیشتری به عکاسی یا فیلمبرداری ادامه دهید. برای افراد حرفه‌ای، یک کارت SD با ظرفیت ۸ ترابایت این امکان وسوسه‌انگیز را فراهم می‌کند که از یک کارت واحد برای کل یک پروژه استفاده کنند.

یک کارت microSD با ظرفیت ۴ ترابایت نیز برای بهترین پهپادها که اکثر آن‌ها از ذخیره‌سازی microSD استفاده می‌کنند، همین کار را انجام می‌دهد. همچنین بسیاری از بهترین گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های بازی دستی از جمله نینتندو سوییچ و استیم دک نیز از این نوع کارت استفاده می‌کنند. با کارت جدید سندیسک، شما دیگر نیازی به حمل کیف پر از کارت‌های microSD نخواهید داشت.

با این حال، چند نکته وجود دارد. هر دو کارت حافظه‌ی جدید معرفی شده توسط وسترن دیجیتال از نوع UHS-I هستند. این بدان معناست که آن‌ها کندتر از بسیاری از بهترین کارت‌های SD و microSD هستند که دارای رتبه‌بندی UHS-II هستند. بنابراین در حالی که شما فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری دریافت می‌کنید، سرعت انتقال داده پایین‌تر خواهد بود.

وسترن دیجیتال همچنین طبقه‌بندی V را برای هیچ یک از این کارت‌ها منتشر نکرده است. کارت موجود SanDisk Ultra microSDXC UHS-I با ظرفیت ۱.۵ ترابایت دارای رتبه سرعت V10 است که به معنای حداقل سرعت انتقال ۱۰ مگابایت بر ثانیه است. کارت SanDisk Extreme Pro SDUC با ظرفیت ۴ ترابایت که در آوریل معرفی شد، با رتبه V30 عملکرد بهتری دارد که به معنای حداقل سرعت انتقال ۳۰ مگابایت بر ثانیه است. با این حال، حتی این سرعت نیز می‌تواند سرعت انفجاری و فریم ریت ویدئو را کاهش دهد.

صرف نظر از سرعت، نگرانی در مورد گم شدن یا خرابی کارت همچنان وجود دارد. استفاده از کارت‌های پشتیبان و همچنین پخش داده‌ها - چه تصاویر، ویدئو یا فایل - در چندین کارت از مدت‌ها پیش بهترین روش بوده است. به این ترتیب، اگر یکی از کارت‌ها خراب یا گم شد، کل کتابخانه‌ی شما از بین نمی‌رود. در حالی که یک کارت ۸ ترابایتی مزیت راحتی بسیار زیادی دارد، بسیاری از افراد احتمالاً ترجیح می‌دهند برای آرامش خاطر از چندین کارت کوچکتر استفاده کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط