سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 07:58

کد خبر 586861

جمعه 19 مرداد 1403 - 21:21:34


هدیه سامسونگ به ورزشکاران المپیکی کره شمالی زنگ خطر نقض تحریم‌ها را به صدا درآورد


شهر سخت افزار/ پیش از برگزاری المپیک 2024 پاریس بود که سامسونگ اعلام کرد قصد دارد به بیش از 17 هزار ورزشکار حاضر در این رویداد گوشی گلکسی زد فولد 6 هدیه دهد. ورزشکاران کره شمالی نیز که پس از سال‌ها غیبت، در مسابقات المپیک امسال حضور پیدا کرده‌اند توانسته‌اند به گوشی‌های تاشوی جدید سامسونگ دسترسی پیدا کنند. همین موضوع در روزهای اخیر سوالات جدی در مورد نقض تحریم‌های بین‌المللی توسط این شرکت را مطرح کرده است.

سامسونگ که یکی از پشتیبان‌های مالی المپیک 2024 فرانسه است به منظور معرفی و بازاریابی نسل جدید از گوشی‌های تاشوی خود، به تمامی ورزشکاران حاضر در این رویداد یک نسخه از گوشی‌های گلکسی زد فلییپ 6 هدیه داده است. به این ترتیب بیش از 17 هزار ورزشکار حاضر در این رویداد می‌توانند پس از پایان مسابقات خود و خروج از این کشور یک نسخه از این گوشی‌های هوشمند را به کشور خود ببرند. به نظر می‌رسد همین موضوع سبب شده است که سامسونگ به صورت ناخواسته تحریم‌های اقتصادی که سال‌ها پیش علیه کره شمالی وضع شده است را نقض کند.

براساس گزارش Sammobile، دولت کره جنوبی به تازگی اعلام کرده است دریافت گوشی‌های گلکسی زد فلیپ 6 توسط ورزشکاران کره شمالی ممکن است به نقض قطعنامه‌ها و تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور منجر شود. به موجب این تحریم‌ها مردم کره شمالی نمی‌توانند به تجهیزات مخابراتی پیشرفته و صنعتی دسترسی پیدا کنند. به طور شفاف در قطعنامه 2397 شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم و غیرمستقیم هرگونه تجهیزات صنعتی به کره شمالی ممنوع است. گوشی‌های هوشمند نیز در میان فهرست کالاهای ممنوعه در این قطعنامه آورده شده است.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که گوشی‌های دریافت شده توسط ورزشکاران کره شمالی توسط کمیته ملی المپیک این کشور جمع آوری شده است. هنوز مشخص نیست که این ورزشکاران توانسته‌اند به گوشی‌های خود دسترسی پیدا کنند یا خیر. ورزشکاران دیگر شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که هنوز استفاده از این دستگاه‌ها توسط ورزشکاران کره شمالی را ندیده‌اند.

به منظور جلوگیری از نقض این تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد باید از ورود این گوشی‌های هوشمند به کشور کره شمالی جلوگیری شود. گفته می‌شود دولت کره جنوبی هم اکنون مشغول رایزنی‌های دیپلماتیک با مقامات کشور فرانسه و کمیته جهانی المپیک است تا راهی برای حل این مشکل پیدا کند. ممکن است در پایان این مذاکرات شاهد باز پس‌گیری این گوشی‌های هوشمند از ورزشکاران کره شمالی باشیم.

کمیته جهانی المپیک اعلام کرده است که کمیته ملی المپیک در کشور کره شمالی موظف نیست که گوشی‌های سامسونگ دریافت شده را به این شرکت بازگرداند. همچنین این امکان وجود ندارد که این کمیته ورزشکاران این کشور را وادار به تحویل دادن گوشی‌های خود کنند. این کمیته همچنین معتقد است که در صورتی که این گوشی‌های هوشمند به کره شمالی منتقل شوند نباید سامسونگ را متحمل جریمه کرد.

وزارت کشور کره جنوبی نیز امروز اعلام کرد که تحویل این گوشی‌های هوشمند به ورزشکاران کشور کره شمالی به دلیل قرارداد رسمی سامسونگ با کمیته جهانی المپیک بوده است. به همین دلیل این کمیته باید در مورد تحویل یا باز پس‌گیری این گوشی‌های هوشمند تصمیم نهایی را بگیرد. در المپیک زمستانی 2018، کره شمالی از پذیرش گوشی‌های هوشمند سامسونگ خودداری کرد، زیرا برگزارکنندگان این بازی‌ها به ورزشکاران کره شمالی اعلام کرده بودند که این دستگاه‌ها را باید پیش از خروج از کشور تحویل دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط