سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 01:59

کد خبر 589462

یک‌شنبه 21 مرداد 1403 - 19:30:43


نام پردازنده‌های دسکتاپ بعدی اینتل، Nova Lake خواهد بود


زومیت/ پردازنده‌های دسکتاپی نسل بعد از ارو لیک با نام نوا لیک در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد.
 
گفته می‌شود که پردازنده‌های دسکتاپی Nova Lake-S جایگزین Arrow Lake-S خواهند شد؛ در‌حالی‌که Panther Lake تنها به کلاس لپ‌تاپ اختصاص دارد.

تا پیش از پردازنده‌های نسل ۱۰، اینتل نام‌گذاری یکسانی برای پردازنده‌های دسکتاپی و لپ‌تاپی خود داشت؛ اما این موضوع با پردازنده‌های نسل‌دهمی Ice Lake که برای لپ‌تاپ‌ها هدف‌گذاری شده بودند، شروع به تغییر کرد و در همان زمان سری Comet Lake با تغییری جزئی برای دسکتاپ‌ها معرفی شد. همین روند در نسل یازدهم با رونمایی Rocket Lake (کلاس دسکتاپ) و Tiger Lake (کلاس لپ‌تاپ) ادامه یافت.

اوضاع با رونمایی پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake (نسل ۱۲ و ۱۳) ساده‌تر شد، نسل ۱۴ نیز در ابتدا قرار بود کدنام مشترک Meteor Lake را یدک بکشد؛ اما در‌نهایت عنوان میتیور لیک برای پردازنده‌های لپ‌تاپی و رپتور لیک رفرش برای نسخه‌های دسکتاپی سری چهاردهم تعیین شدند.

اینتل در ماه آینده، پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ Lunar Lake را عرضه خواهد کرد که به‌‌طور خاص برای کامپیوترهای کوپایلت‌پلاس طراحی شده‌اند. با‌وجود‌این، سری Arrow Lake به‌عنوان قلب تپنده‌ی اغلب دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها، قرار است جانشین اصلی میتیور لیک و رپتور لیک رفرش شود.

طبق پست یکی از افشاگران در ایکس، اینتل پردازنده‌های Panther Lake را به پلتفرم دسکتاپ نخواهد آورد. در‌عوض، این پردازنده‌ها برای بخش لپ‌تاپ هدف‌گذاری می‌شوند و در‌مقایسه‌با لونار لیک، در گستره‌ی وسیع‌تری قرار خواهند گرفت. بر همین اساس، احتمالاً در سال ۲۰۲۶ جانشین Arrow Lake در کلاس دسکتاپ را با عنوان Nova Lake خواهیم دید.

اطلاعات محدودی درباره‌ی پردازنده‌ اینتل سری Nova Lake وجود دارد؛ زیرا تیم آبی این محصولات را هنوز به‌طور رسمی تأیید نکرده است. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که اینتل لیتوگرافی دونانومتری TSMC و فرایند 14Aخودش را برای تولید نوا لیک بررسی می‌کند.

اینتل سوکت و پلتفرم جدیدی با پردازنده‌های Arrow Lake در قالب سری ۸۰۰ و LGA 1851 معرفی خواهد کرد. بنابراین، می‌توانیم انتظار داشته باشیم پردازنده‌های Nova Lake با این سوکت سازگاری داشته باشند؛ زیرا اینتل سه نسل پشتیبانی از سوکت LGA 1700 را ارائه کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط