یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 06:56

کد خبر 593057

چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 16:46:00


ماجرای بدهی ۱۵ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن چیست؟


العالم/ وب‌سایت آمریکایی "اینترسپت" از بدهی ۱۵ میلیون دلاری ریاض به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خبر داد و اعلام کرد که طرف سعودی از پرداخت این مبلغ تاکنون طفره رفته است.

اینترسپت در گزارشی فاش کرد: آمریکا بابت ارائه خدمات به نیروی هوایی عربستان سعودی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، از ریاض ۱۵ میلیون دلار طلب دارد ولی طرف سعودی هنوز آن را پرداخت نکرده است.

به نوشته این وب‌سایت، این مبلع در ازای عملیات هوایی برای تامین سوخت جنگنده‌‌های سعودی در جریان جنگ علیه یمن بوده است.

این منبع در گزارش خود گفته است که ثروت خاندان سلطنتی سعودی بیش از ۱.۴ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود اما چند سالی است که پنتاگون از ریاض می‌خواهد این مبلغ را، که در نتیجه کمک‌های آمریکا در طول جنگ یمن به عربستان است، پرداخت کند.

وزارت دفاع آمریکا حدود ۳۰۰ میلیون دلار را برای انجام ماموریت‌های سوخت‌گیری هوایی برای حمایت از هواپیماهای جنگی ائتلاف سعودی- اماراتی هزینه کرده که بخش اعظمی از این مبلغ را طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ دریافت کرده است. این وب سایت توضیح داد که این بدهی به عملیاتی برمی‌گردد که بین مارس ۲۰۱۵ و نوامبر ۲۰۱۸ انجام شد.

ائتلاف سعودی- اماراتی در مارس ۲۰۱۵، جنگ ویرانگری را علیه یمن برای سرنگون کردن جنبش انصارالله و بازگرداندن حکومت غیرقانونی "عبد ربه منصور هادی" رئیس‌جمهور مستعفی به قدرت آغاز کرد. ایالات متحده همچنین به ارتش عربستان سعودی و دیگر نیروهای این ائتلاف ضدِ یمن، آموزش‌های رزمی و پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی ارائه می‌کرد.

اینترسپت در گزارش اختصاصی خود با استناد به آمارهای پنتاگون فاش کرد که عربستان سعودی احتمالا بار دیگر از پرداخت قبوض بدهی به ایالات متحده درباره سوخت هواپیماها طفره برود.

با وجود بدهی‌های پرداخت‌نشده، یک رسانه آمریکایی اعلام کرد دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا یک محموله ۷۵۰ میلیون دلاری بمب به عربستان سعودی ارسال می‌کند و با این کار به تحریم اعمال شده در سال ۲۰۲۲ پایان خواهد داد.

طبق این گزارش، واشنگتن این ممنوعیت را در سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی از استفاده نیروهای عربستان از مهمات ساخت آمریکا برای کشتن غیرنظامیان در یمن اعمال کرده بود. تحریم تسلیحاتی روابط دو کشور را دچار تنش کرده و توانایی نظامی عربستان سعودی علیه جنبش انصارالله یمن موسوم به الحوثی را مختل کرد


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط