یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 08:52

کد خبر 645280

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 09:59:00


بی‌بی‌سی: همبستگی با حزب‌الله در لبنان افزایش یافته است


کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

«قدرت نظامی حزب‌الله باعث شده بسیاری از مردم لبنان حتی کسانی که از پایگاه اصلی این حزب نیستند، از قدرت نظامی آن حمایت کنند. نیروی نظامی حزب‌الله تنها نیرو در لبنان است که در مقابله با نیروهای اسرائیلی کارآمد بوده است. خیلی‌ها در لبنان با حزب‌الله ابراز همبستگی کرده‌اند.»
 
وب‌سایت شبکه دولتی انگلیس در تحلیلی با اذعان به افزایش حمایت از حزب‌الله در لبنان نوشت: «میزان مخالفت با حزب‌الله و حمایت از آن در لبنان چه قدر است؟ سال‌ها است که اختلاف نظرها درباره حزب‌الله در مرکز تقریبا تمام بحث‌های سیاسی در این کشور قرار دارد. لبنان کشوری چند مذهبی است که در آن هویت دینی به شدت بر دیدگاه سیاسی مردم تاثیر می‌گذارد. بسیاری از حامیان حزب‌الله شیعه هستند، و تعداد زیادی از منتقدان و مخالفان آن غیرشیعه هستند، از جمله سنی‌ها و مسیحیان. اما این تعریف تنها تا حدودی درست است و کاملا دقیق نیست. کسانی هم هستند که با حزب‌الله در بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند، اما از زرادخانه نظامی آن حمایت می‌کنند.
تا همین اواخر، یکی از مهم‌ترین همپیمانان سیاسی حزب‌الله، بزرگ‌ترین حزب مسیحی لبنان در آن زمان، یعنی «جنبش میهنی آزاد» بود. این دو گروه سال‌ها توافقی عمل‌گرایانه برای حمایت از یکدیگر داشتند.
جنبش میهنی آزاد یک هم‌پیمان سیاسی قدرتمند شیعه پیدا کرده بود و حزب‌الله نیز یک حامی مسیحی یافته بود که خواهان خلع سلاح فوری این گروه نبود. هر چند این توافق بعدا از بین رفت، اما این ائتلاف نشان می‌دهد گروه‌های مختلف در لبنان می‌توانند خارج از خطوط مذهبی خود، اتحاد ایجاد کنند.
قدرت نظامی حزب‌الله و ضعف نسبی ارتش ملی لبنان باعث شده بسیاری از مردم- حتی کسانی که از پایگاه اصلی این حزب نیستند- معتقد باشند لازم است این حزب همچنان مسلح بماند. اسرائیل در سال ۱۹۸۲ به لبنان حمله کرد، جنوب این کشور را تا سال ۲۰۰۰ اشغال کرد و هنوز هم بخشی از آن را در اشغال خود دارد. نیروی نظامی حزب‌الله تنها نیرویی در لبنان است که در مقابله با نیروهای اسرائیلی کارآمد بوده است. ارتش لبنان از نظر نظامی ضعیف است و برای تامین تسلیحات و مهمات خود که اغلب قدیمی هستند، به شدت به آمریکا و دیگر کشورهای غربی وابسته است. با توجه به این شرایط بسیاری در لبنان همچنان از حفظ نیروی نظامی حزب‌الله حمایت می‌کنند، حتی اگر با این حزب همدلی نداشته باشند.
شبکه پیچیده موجود از همسویی‌ها، دشمنی‌ها و اتحادها در لبنان در زمان بحران، مانند درگیری‌های مرزی با اسرائیل که در روزهای اخیر شدت یافته، ممکن است بیش از پیش تغییر کند. در چنین وضعیتی بسیاری از مردم اختلافات خود را کنار می‌گذارند. حتی بسیاری از کسانی که از تصمیم حزب‌الله برای حمله به اسرائیل در حمایت از غزه انتقاد کرده و این گروه را متهم به کشاندن کشور به یک بحران پرهزینه کرده‌اند، با قربانیان حملات اخیر پیجرها و واکی‌تاکی‌ها که اعضای حزب‌الله را هدف قرار داده بود، ابراز همبستگی کرده‌اند. این همبستگی پس از آغاز حملات هوائی گسترده اسرائیل به جنوب لبنان و دره بقاع، و هدف قرار دادن ضاحیه، حومه جنوبی و بسیار پرجمعیت بیروت، شدت بیشتری پیدا کرده است. این حملات منجر به کشته شدن غیرنظامیان- از جمله کودکان - و آواره شدن تعداد زیادی از مردم شده است.
جمیل معوض، استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت، می‌گوید: «یک همبستگی طبیعی در داخل کشور، حتی میان گروه‌های مخالف حزب‌الله به وجود آمده و احساسات ضداسرائیلی گسترده‌ای وجود دارد. بسیاری از مردم می‌گویند فعلا باید اختلافات را کنار گذاشت.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط