یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 22:48

کد خبر 59736

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 22:27:10


تصاویری از سد خاکی سقالکسار در گیلان


آخرین خبر/ سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۶ دقیقه از رشت فاصله دارد برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید ۱۵ کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف پیش بروید. در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد. روستای سقالکسار نزدیک به ۶۰۰ خانوار جمعیت دارد.

این سد خاکی که موجب تشکیل یک دریاچه زیبا شده در روستای سقالکسار قرار گرفته است. مساحت دریاچه ۱۵ هکتار است و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر ۶۴ متر است. اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود. طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.

واژه سقالکسار از سه واژه سقال، لک  و سار، تشکیل شده است. سقال به معنای محل آب خوری و لک و سار نام دو پرنده ی زیبا می باشد که دریاچه آن ها را سیراب می کند. تعبیر دیگری که برای نام آن وجود دارد این است که سقالک معرب شده سیالخ به معنای خار سه پهلو و سار به معنی سر می باشد و آخرین معنی که برای آن عنوان شده است سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه می باشد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط