پنج‌شنبه 22 شهریور 1403 - 19:23

کد خبر 602591

پنج‌شنبه 01 شهریور 1403 - 10:04:45


دمای هوای گلستان به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد


ایرنا/ مدیرکل هواشناسی گلستان حداکثر دمای هوای استان در روز گذشته را مربوط آق‌قلا با ۳۹ درجه دانست و پیش‌بینی کرد امروز و فردا حداکثر دمای هوای استان به ویژه در گنبدکاووس، اینچه برون و آق‌قلا به ۴۰ تا ۴۲ درجه برسد.

امان‌محمد کمالی، مدیرکل هواشناسی گلستان اظهار کرد: سامانه کم فشار آسیای میانه و همچنین سامانه کم فشار حرارتی فلات ایران تا فردا شب در منطقه تقویت می‌شود که پیامد آن تقویت جریانات گرم از سوی صحرای قره قوم و دالان‌های ورودی هوای گرم و خشک فلات ایران از ناحیه جنوبی استان خواهد بود.
وی گفت: حداکثر دمای هوای گلستان امروز پنجشنبه به ۴۰ تا ۴۱ درجه و فردا جمعه به ۴۱ تا ۴۲ درجه و بیشتر خواهد رسید و تداوم گرما تا فردا شب ادامه خواهد داشت.
مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: در پی آن وزش باد به نسبت شدید در نواحی شمالی استان همراه با گرد و غبار و رشد ابر در برخی نقاط پیش بینی می‌شود و احتمال رگبارهای خفیف و پراکنده هم در بامداد روز شنبه انتظار می‌رود.
کمالی افزود: روز شنبه دما تعدیل می‌شود و با تغییر جهت جریانات، دمای هوا بین چهار تا ۶ درجه کاهش خواهد داشت و بدین ترتیب این سامانه تا اواسط هفته آینده استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: از روز یکشنبه تا سه‌شنبه به صورت روزانه دمای هوا بین ۲ تا سه درجه روند کاهشی خواهد داشت ضمن اینکه از یکشنبه شب به بعد رگبار و رعد و برق پراکنده به ویژه در اوقات عصر و شب پیش بینی می‌شود.
گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۳ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و ۲ گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.
گلستان دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط