پنج‌شنبه 22 شهریور 1403 - 19:25

کد خبر 602675

پنج‌شنبه 01 شهریور 1403 - 11:12:12


بررسی وضعیت سلامتی اتباع خارجی در مرزهای کشور


فارس/ سفر اربعین امسال کمی متفاوت‌تر از سال گذشته است و برخی از افراد به دلیل وجود ویروس‌هایی مانند سرخک و تب دنگی در کشور عراق و ایران و سایر کشورهای همسایه توجه بیشتری به پیشگیری از بیمار شدن دارند.

در راه برگشت از سفر اربعین به یکی از مراکز درمانی مستقر در مرز مهران مراجعه می‌کند و به یکی از پزشکان می‌گوید: «آقا تو اون موکبی که ما مستقر بودیم یه خانواده پاکستانی هم بودن؛ یکم باهم گرم گرفتیم یه چندساعتی از مسیر را باهم اومدیم؛ اما من از اون موقع تا حالا یه جوریم. شنیدم میگن اینا تب دنگی دارن! توروخدا از من یه تست بگیرید من زن و بچه دارم؛ برسم تهران باید برم سرکار. نیوفتم مریض شم...»معمولاً هر سال برخی از زائران بعد از برگشت از سفر اربعین به دلیل خستگی زیاد، تعریق و از دست دادن آب و املاح، آب به آب شدن و... دچار یک سری از علائم سرماخوردگی مانند بدن درد، گلودرد، خستگی و علائمی مانند گرما زدگی مانند ضعف و بی‌حالی، فشار خون پایین و... شده و مراکز درمانی کمی نسبت به قبل شلوغ‌تر خواهد شد.اما سفر اربعین امسال کمی متفاوت‌تر از سال گذشته است و برخی از افراد به دلیل وجود ویروس‌هایی مانند سرخک و تب دنگی در کشور عراق و ایران و سایر کشورهای همسایه مانند پاکستان بیشتر از سال‌های گذشته به فکر پیشگیری از بیمار شدن هستند.

حتی برخی از افراد ممکن است به دلیل توجه بیش از اندازه به این مسئله دچار وسواس فکری شده و مدام تصور بیمار شدن داشته باشند. البته از آنجایی که راهپیمایی اربعین، بین‌المللی است و بسیاری از افراد از سراسر جهان به عشق اباعبدلله در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند، ممکن است این وسواس فکری تشدید شود.در این راستا برای بررسی بیماری تب دنگی که در برخی از کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان و افغانستان اپیدمی است به سراغ حسن نوری ساری معاون آموزش و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور رفته و با او به گفت و گو نشسته‌ایم.
 
تا بیمار نباشد؛ بیماری نخواهد بود
نوری در خصوص روش ابتلا به تب دنگی می‌گوید: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که صرفاً از طریق نیش پشه آئدس یا یک واسطه مانند انتقال خون منتقل ‌شود و ذاتاً از انسان به انسان قابل انتقال نیست.وی در ادامه می گوید: تنها پشه‌ای که می‌تواند این بیماری را منتقل کند، پشه آئدس است و سایر پشه‌ها قادر به انتقال تب دنگی به انسان‌ها نیستند.معاون آموزشی اورژانس در خصوص اپیدمی شدن این بیماری می‌گوید: از آنجایی که این بیماری بین انسان‌ها قابل سرایت نیست، نمی‌تواند مانند ویروس کرونا یک تعداد زیادی از مردم را مبتلا کند. نوری در خصوص روش انتقال بیماری از این پشه به انسان می‌گوید: این پشه پس از اولین نیش به فرد آلوده، مبتلا به تب دنگی شده و تا ۵۰ نیش می‌تواند این ویروس را منتقل کند. بنابراین برای انتقال این بیماری دو جزء لازم است. پشه آئدس و بیماری تب دنگی.بنابراین اگر پشه فردی غیرآلوده را نیش بزند، خود پشه ناقل بیماری نخواهد شد و نیش‌های بعدی آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. ممکن است در یک شهری از کشور پشه آئدس دیده شود؛ اما فرد آلوده به تب دنگی وجود نداشته باشد؛ تا زمانی که فرد بیماری وجود نداشته باشد که پشه از طریق گزش او مبتلا به تب دنگی شود؛ بیماری به سایر افراد منتقل نخواهد شد. وی در خصوص احتمال ابتلا به تب دنگی توسط زائران پاکستانی و... توضیح می‌دهد: تمامی این مسافران در مرز توسط کمیته بهداشت و درمان معاینه شده و در صورت داشتن علائم تب دنگی تست داده و قرنطینه شده‌اند.
 
علائم خاص تب دنگی
وی در خصوص خصوصیات رفتاری پشه آئدس می‌گوید: پشه آئدس رفتار خاصی دارد؛ نوع پشه‌ای که در ایران غالب است، روزگرد بوده و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک به غروب آفتاب اقدام به گزش می‌کند. نوری در خصوص روش پیشگیری از ابتلا به تب دنگی می‌گوید: از آنجایی که ابتلا به تب دنگی با گزش آئدس اتفاق خواهد افتاد، پیشگیری از گزش پشه آئدس و انتقال بیماری تب دنگی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل زائران باید از لباس‌های آستین بلند و جوراب، به‌ویژه در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک به غروب استفاده کنند.وی در خصوص علائم ابتلا به تب دنگی می‌گوید: علائم این بیماری با نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی آغاز می‌شود. درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری هستند. نکته قابل توجه این است که معمولاً علائم ابتدایی بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفولآنزا، تب دنگی، سرخک و... شبیه به هم است و کمی تشخیص آنها از یکدیگر سخت است. بنابراین هر بیماری که این علائم را در ابتدا داشته باشد نمی‌توان گفت که حتماً به تب دنگی دچار شده است. نوری در خصوص علائم خاص تب دنگی توضیح می‌دهد: معمولاً ۹۸ درصد از بیماران بدون هیچ عارضه‌ای بهبود خواهند یافت. اما ممکن است ۲ درصد از افراد مبتلا به تب دنگی، بعد از گذشت چند روز بدحال شوند.این افراد یا به تب خونریزی دهنده دچار خواهند شد که در این صورت بیمار دچار علائم خونریزی در مخاط‌ها مانند داخل دهان، ملتهمه چشم، استفراغ خونی و ملنا «یک مدفوع قیری شل» دچار خواهد شد.
 
بهترین درمان برای تب دنگی
وی در ادامه بیان کرد: بنابراین اگر فردی این علائم را دارد و یا به بیماری تب دنگی مشکوک است باید به پزشک مراجعه کرده یا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد.معاون آموزشی اورژانس کشور در خصوص درمان تب دنگی توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه در حالت شدید تب دنگی باعث خونریزی خواهد شد. بهتر استاز قرص‌هایی برای تب‌بر استفاده شود که خونریزی نمی‌دهد؛ به عنوان مثال استفاده از آسپرین اصلاً گزینه مناسبی برای درمان تب در فردی که احتمال تب دنگی دارد، نیست. همچنین استامینوفن و استامینوفن کدئین بهترین داروها برای درمان تب در بیماری تب دنگی هستند. وی در ادامه می‌گوید: استفاده از مایعات دارای ویتامین سی و روش‌های خانگی و سنتی برای درمان تب دنگی بسیار توصیه می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط